VIDEO »   Spitfire RIAT 2024        GALERIA »   Zapraszamy do umieszczania zdjęć w naszej galerii   

Strona 2 z 24 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 12 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 40 z 463
Like Tree397Likes

Wątek: Zdjęcia z Malborka

  1. #21
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie


    Polecamy

    Uff, to na razie tyle.
    Kolego Krzysztofie 56
    Wspaniałe rzeczy piszesz lecz historia powojenna nie powinna się zaczynać od powstania 26 plm. Wcześniej były jednostki radzieckie, 7 PLB, tutaj powstawała 15 DLB a później 9 DLM, 41plm i 26 plm. Czasowo także bazował 29 plm, który formowany został w Warszawie a następnie przeniesiony do Ornety. Jak ukompletuję materiał zamieszczę na forum

  2. #22
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Skoro o moich stronach mowa, trzeba się aktywniej włączyć

    Pierwsze lotnisko powstało w Malborku około 1910 roku, znajdowało się przy obecnych ulicach Portowej i Sportowej, przed 1945 odpowiednio Zeppelin Weg i Flieger Weg.
    Do informacji o tym pierwszym lotnisku, położonym na terenie obecnego parku miejskiego, warto dodać, że mieścił się tam także budynek administracyjny Lufthansy (jak dzisiaj byśmy powiedzieli "terminal" ), gdzie dokonywane były odprawy pasażerów, a także lotniskowy posterunek policji.
    W ruchu pasażerskim ówczesnych niemieckich linii lotniczych do i z Malborka latały Junkersy F-13 i LFG V130. W latach 1926-1934 Malbork posiadał regularne sezonowe połączenie lotnicze z Berlinem, Szczecinem, Słupskiem, Gdańskiem, Elblągiem, Olsztynem i Królewcem. Bilet z Malborka do Berlina kosztował w 1930 roku 66 reichsmarek. Do Paryża można było polecieć z przesiadką w Berlinie za 221, a do Londynu za 251 marek.

    Wprawdzie lotnisko zostało przeniesione do Królewa (Königsdorf), to jednak stary Flughafen Marienburg miał swoje "pięć minut" 7-go lipca 1934. Tego dnia wylądował tam ostatni samolot. Na jego pokładzie znajdował się Hitler, który przyleciał do Malborka na spotkanie z Hindenburgiem. Lądowanie na zamkniętym starym lotnisku nastąpiło wskutek pomyłki pilota.

    O nowym lotnisku w Królewie w międzynarodowym roczniku lotniczym z 1931 roku można wyczytać, że jego właścicielem jest miasto Malbork, pole wzlotów ma wymiary 700x600 metrów, a pilot może je rozpoznać po oznakowaniu zewnętrznych granic i wyłożonym krzyżu do lądowania. Na lotnisku znajdował się w tym czasie hangar, warsztat naprawczy i była możliwość zaopatrzenia się w paliwo i smary.

    Po wybuchu wojny umieszczono tu także montownię sa_molotów „Focke-Wulf 190”. W 1943 i 1944 r. została ona niemal doszczętnie zniszczona przez amerykań_skie „Latające Fortece” B-17
    Pewna liczba fabrycznie nowych samolotów w "długonosej" wersji FW-190D-9 została zdobyta w Malborku przez wojska radzieckie i nawet włączona do służby liniowej, jeżeli się nie mylę to w jednym z pułków lotnictwa Floty Bałtyckiej. Na zachowanych zdjęciach samoloty mają najregularniej w świecie wymalowane radzieckie gwiazdy. 8)

    Z opowiadań Zawiadowcy lotniska w Elblągu, (który pochodził z Malborka, niestety nazwiska nie pamiętam, a było to na początku lat 70-tych), dowiedziałem się , że pilot Ferdinand Schulc poleciał do Sztumu, celem zrzucenia wieńca nad konduktem pogrzebowym innego pilota.
    Jak wynika z moich źródeł, katastrofa szybowcowego rekordzisty świata miała miejsce 16.06.1929 roku podczas uroczystości odsłonięcia pomnika poległych w I wojnie światowej. Ferdinand Schulz wraz z drugim lotnikiem Bruno Kaiserem mieli zrzucić z samolotu wieniec w imieniu pilotów z Malborka. Maszyna rozbiła się na rynku w Sztumie na oczach uczestników zgromadzenia. Obaj piloci zginęli na miejscu.

    Lotnisko na Wielbarku, rozbudowane i z kilkoma hangarami, istniało do 1945 r.
    Ze względu na korzystne ukształtowanie terenu szybowce mogły tam pięknie startować ze skarpy nad Nogatem przy użyciu lin gumowych. Pod koniec lat 40-tych w tym samym miejscu mieściła się szkoła szybowcowa Powszechnej Organizacji "Służba Polsce", o czym przeczytałem kiedyś w jednym z numerów "Skrzydlatej Polski" z tego okresu. Przypuszczam, że szybowce musiały zniknąć z malborskiego nieba z chwilą pojawienia się samolotów odrzutowych.

    Minister Obrony Narodowej Marszałek Polski Konstanty Rokossowski rozkazem z dnia 23 marca 1952 polecił sformować 26. plm.
    Można uzupełnić, że zanim Malbork stał się na ponad 50 lat macierzystym lotniskiem dla kolejnych wersji MiGów, lotnisko było użytkowane przez wojska radzieckie.
    Od marca 1945 roku stacjonowała tam m.in. 233 DLSz 4 Armii Lotniczej, w składzie 3 pułków wyposażonych w samoloty Ił-2 (62, 198 i 312 plsz) oraz myśliwce Jak-9 12 plm Floty Bałtyckiej. Być może właśnie ta jednostka użytkowała zdobyczne FW-190, nie jestem pewien. Po wojnie lotnisko w Królewie było m.in. miejscem bazowania 159 gwardyjskiego plm na samolotach Ła-7, dobrze znanego z późniejszego stacjonowania w Kluczewie.

    Po przekazaniu lotniska stronie polskiej do Malborka zawitał na około jeden rok 7 pułk lotnictwa bombowego, latający na Pe-2 i Tu-2, a od 1952 roku do dzisiaj to już niezliczone MiGi i Limy...

  3. #23

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    Malbork/Łomża

    Domyślnie

    Witam kolegów.
    Dzięki za tak wspaniałe informacje na temat Malborka i lotniska.
    Co do Ferdinanda Schulca - sam zacząłem powątpiewać, czy to zdarzenie było naprawdę, ale potwierdziliście moje zasłyszane wieści, podając je jeszcze precyzyjniej .

  4. #24

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    Malbork/Łomża

    Domyślnie

    Coś jeszcze z lotniska


    Z tego co mi wiadomo, te ptaki też tam latają. Ładne, prawda.

  5. #25
    Awatar cris

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    Mińsk Mazowiecki

    Domyślnie

    Ładnie,ładnie

  6. #26

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    wlkp

    Domyślnie

    Hej. Czy w Malborku nadal używa się pionowego oznakowania dróg kołowania w postaci pomarańczowych odblaskowych trójkątów?
    ...i córko!

  7. #27

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    gdynia

    Domyślnie

    czy ktos tu z forumowiczow pamieta te samoloty w 41PLM-ie?

  8. #28
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Pamiętamy, pamiętamy. Nie tylko te pamiętamy.

  9. #29

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    gdynia

    Domyślnie

    z czasem zamieszcze tez inne uzywane przez 41PLM statki powietrzne

  10. #30

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Z FL360

    Domyślnie

    Czy w dniach 22-25 Maja będą wykonywane jakieś loty z lotniska w Malborku? Jak tak, to w jakich godzinach, może ktoś posiada takie informacje? Bedę w pobliżu, więc chciałbym zajechać na lotnisko i pstryknąć parę fotek.

    Pozdr. Michał

  11. #31
    amikoder
    Goście

    Domyślnie






  12. #32

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    gdynia

    Domyślnie

    poznaje te zd wieczorkiem tu zajrze i cos tez dodam ze swoich zbiorow by troszke urozmaicic ten watek zdieciowy

  13. #33
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Misiek
    Czy w dniach 22-25 Maja będą wykonywane jakieś loty z lotniska w Malborku?
    Ja bym sobie złudzeń nie robił. Czasy się zmieniły i lotnik jak wszyscy dzień święty święci, choć mu serce się wyrywa w powietrze

  14. #34

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Jedel z Fulcrumow powracajacych z PKW Orlik 2

    OPISZDJĘCIE
    AUTOR: Michal Franczyk




    /PKW Orlik, nie Orzeł. Drzemi

  15. #35
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Bardzo ładny obrazek, tylko ta maniera pisania o Artiomie Mikojanie, sławnym synu narodu ormiańskiego i o jego przyjacielu Michaile Guriewiczu per "Mikoyan-Gurevich" strasznie mi na nerwy działa. Nie można by tak pisać po polsku na polskojęzycznej stronie?

  16. #36
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez JacekB
    Nie można by tak pisać po polsku na polskojęzycznej stronie?
    Jak już to Piotrek w innym miejscu tłumaczył, bazy z regami, lotniskami etc. są anglojęzyczne. Ludzie ze skrzydeł by musieli ręcznie zmienić kilkaset tysięcy wpisów w bazie

    Przy okazji: nie był to PKW Orlik 2? Bo pierwszy z 1elt to na 100% był "Orlik", wydawało mi się że drugi także, tyle że nr 2.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  17. #37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    I jeszcze pare z dnia przywitania PKW Orlik 2

    OPISZDJĘCIE
    AUTOR: Michal Franczyk

    OPISZDJĘCIE
    AUTOR: Michal Franczyk

    OPISZDJĘCIE
    AUTOR: Michal Franczyk

  18. #38

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    gdynia

    Domyślnie

    a ja zawsze bede sercem przy tym typie samolocie

  19. #39

  20. #40

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie


    Polecamy

    Mig-21 tez się znajdzie
    OPISZDJĘCIE
    AUTOR: Michal Franczyk


    I Iskra
    OPISZDJĘCIE
    AUTOR: Michal Franczyk


    I oczywiscie 29-ty
    OPISZDJĘCIE
    AUTOR: Michal Franczyk

Strona 2 z 24 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 12 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 13-01-2019, 12:46
  2. 23-01-2015, 19:47
  3. 31-10-2014, 17:45
  4. 12-07-2014, 21:17
  5. 20-05-2013, 22:47
  6. 20-05-2013, 17:27
  7. 20-05-2013, 01:27
  8. 20-05-2013, 00:10
  9. 20-05-2013, 00:07
  10. 17-05-2013, 13:45
  11. 14-04-2013, 01:21
  12. 18-03-2013, 14:08
  13. 02-03-2013, 03:19
  14. 10-02-2013, 22:31
  15. 29-10-2012, 20:54
  16. 15-09-2012, 21:55
  17. 11-09-2012, 23:00
  18. 10-09-2012, 18:54
  19. 06-09-2012, 13:08
  20. 01-09-2012, 21:23
  21. 29-04-2012, 23:40
  22. 17-03-2012, 19:47
  23. 12-03-2012, 11:53
  24. 20-02-2012, 00:14
  25. 29-09-2011, 11:49
  26. 26-06-2011, 16:33
  27. 11-01-2011, 13:38
  28. 23-09-2010, 11:15

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •