1. Numer seryjny:
Su-20, 74724
2. Numery taktyczne:
6134
3. Data produkcji:
00.10.1975 r.
4. Data dostawy:
13.03.1976 r.
5. Użytkownicy i okres użytkowania:
13.03.1976 r. - 10.10.1982 r., JW 1462 (7 BLBR)
10.10.1982 r. - 00.00.1990 r., JW 1462 (7 plbr)
00.12.1990 r. - 31.05.1995 r., JW 1462 (7 plbr)
6. Prace na samolocie wykonane poza jednostką macierzystą:
00.00.0000 r. - 00.00.1982 r., Baranowicze, ZSRR
00.00.1990 r. - 00.12.1990 r., Baranowicze, ZSRR
7. Ostatni lot (data, stopnie, imiona i nazwiska załogi):
31.05.1995 r., kpt. pil. inż. Grzegorz Falenta
8. Ilość lądowań i nalot:
Brak danych, 1289 h 29 min.
9. Uwagi:
Przystosowany do przenoszenia KKR. Zniszczony w katastrofie w Młynicach k. Strzelna.
fot."Wizerunek Polskich Skrzydeł"
http://img179.imageshack.us/img179/8274/su202ts8.jpg
Witam . Z suczką na której zginął ŚP Kpt. Falenta miałem chyba kontakt wzrokowy na krótko przed katastrofą 31. 05. 95 .Było to między godziną 11:20 a 11:30 . .Suczka majestatycznie na małej wysokości wykonała dwa kręgi nad Kruszwicą i odleciała w kierunku Strzelna .Nie było to w tamtym czasie niczym nadzwyczajnym bowiem bardzo często Su z Powidza gościły nad moim niebem nawet jeszcze w zeszłym roku . Po krótkiej chwili słychać było syreny wozów straży pożarnej jadących do miejsca katastrofy .Samolot spadł 10 km od Kruszwicy w Młynicach w linii prostej do osiedla mieszkaniowego w Strzelnie .Społeczeństwo miasta ufundowało pamiątkowy obelisk na cześć ŚP Kpt. Grzegorza Falenty który zapobiegł niewyobrażalnie większej katastrofie .Mnie nie daje spokoju czy to była ta suczka czy też inna poszukująca miejsca upadku samolotu .Czy kolega Sawicz mógłby podać przyczynę i dokładną godzinę katastrofy ? Pozwoli to mi wyjaśnić tę sprawę .
Pozdrawiam Genek .
Pozwolę sobie zacytować fragment nt. tej katastrofy z książki "Pamięci lotników polskich 1945 - 2003":
31 maja 1995r godz. 10.56
Zadanie: Lot treningowy do strefy w celu doskonalenia techniki wykonywania figur średniego pilotażu na małej wysokości.
Okoliczności katastrofy: Pilot samolotu Su-20 wykonywał lot treningowy do strefy w celu doskonalenia techniki wykonywania figur średniego pilotażu na małej wysokości w DZWA. W strefie wykonał kolejno: pełne zakręty
w lewo i w prawo, zwrot bojowy w lewo, nurkowanie, zwrot bojowy w prawo, nurkowanie, imelmana. Z imelmana wyprowadził samolot półbeczką, później zwiększył obroty do maksymalnych i po rozpędzeniu samolotu wprowadził go w górkę. Na wysokości 700 m wykonał beczkę w lewo, wznosząc się z kątem pochylenia 35°. Na wysokości 1950 m wykonał półbeczkę z przejściem w przewrót. W górnym punkcie figury osiągnął wysokość 2400 m, prędkość 750 km/godz. i kąt natarcia mniejszy niż 10°. Wysokość wykonania półbeczki i wprowadzenia samolotu w przewrót oraz wysokość w górnym położeniu figury były za małe. Prawidłowa wysokość wprowadzania wynosi 3500 m. Pilot, zatem nie był w stanie wyprowadzić samolotu ze zniżania. Po upływie 9 sekund od chwili osiągnięcia górnego położenia w figurze, na wysokości około 700 m, pilot wytworzył przeciążenie 4,2. W tym czasie prędkość lotu wynosiła 960 km/godz. Kiedy pilot spostrzegł, że samolot gwałtownie zbliża się do ziemi, zaczął energicznie wyprowadzać maszynę z nurkowania, jednak nie uniknął zderzenia z ziemią. Samolot rozbił się w rejonie Młynie koło Strzelna. Błąd pilota polegał na wprowadzeniu samolotu w przewrót ze zbyt dużą prędkością, na za małej wysokości. Niewspółmiernie wychylał drążek sterowy do siebie. Pomyłka mogła być skutkiem błędnego odczytania wskazania wysokościomierza (tego samego dnia pilot wykonywał lot kontrolny na samolocie Su-22 wyposażonym
w cyfrowo-tarczowy wskaźnik wysokościomierza, inny niż w samolocie Su--20).
Przyczyna: Przyczyną katastrofy był błąd pilota polegający na wprowadzeniu samolotu w przewrót na za małej wysokości, ze zwiększoną prędkością lotu. Pierwszą fazę figury wykonał za wolno i nie umiejąc poprawić błędu, spowodował zderzenie samolotu z ziemią.
Dzięki Sawicz za informację . A więc patrząc na godzinę to nie mogła być ta suczka .Widocznie inna poszukiwała dokładnego miejsca katastrofy . Ale czy w takich przypadkach nie jest wydawany rozkaz powrotu na lotnisko wszystkich samolotów znajdujących sie w powietrzu ?
Pozdrawiam . Genek .
Genek, znajdziesz tu wiele ciekawych informacji w tym również zdjecie z miejsca katastrofy.
http://www.eskadra.net/d-salapamieci.htm
Zakładki