1Likes
-
1
Post By KG 200
-
-
Na fotkach jest VEB IŁ 14 P nr 14803054 . W naszym lotnictwie nosił numery :009 - SP-LNR - 47 - 3054. Wycofany z użycia 30.10.1989 r.
-
Polecamy
Dzieki za odpowiedź.
Czy na pewno jest to ten Ił ? Ponieważ wg Tego opisu od razu był dostarczony do skarżyska.
VEB Ił-14T, nr boczny 3054 (seryjny 14803054) to maszyna wyprodukowana w roku 1958, na licencji, przez wschodnioniemieckie zakłady lotnicze VEB w Dreźnie. Pierwotnie była to wersja pasażerska (P). Na stan swojego pierwszego użytkownika, 36 Samodzielnego Specjalnego Pułku Lotniczego w Warszawie, weszła z dniem 24 lutego 1959 roku. W tym okresie posiadała numer boczny „009”. W okresie od czerwca do września 1962, wynajęty był sezonowo do PLL LOT z cywilną rejestracją SP-LNR. W maju 1963 roku zostaje przekazany na stan nowoformowanego 55 Pułku Lotnictwa Transportowego w Krakowie. Jednocześnie zmienia się jego oznaczenie na „47”. W tym samym czasie zostaje również skonfigurowany do wersji transportowej (T). Podczas służby w 1982 roku, po raz trzeci i ostatni zmienia się jego numer boczny na „3054”. Mniej więcej w tym okresie przystosowano go również do zadań fotogrametrycznych (FG), poprzez zabudowę odpowiedniego stanowiska. Po ponad ćwierć wieku służby w krakowskim 55PLT (potem przechrzczonym na 13PLT), z dniem 30 października 1989, samolot zostaje wycofany z użytkowania. Co interesujące, 13 sierpnia 1990 roku, maszyna wykonuje swój ostatni, nieformalny lot z Krakowa do Radomia, gdzie zostaje przyjęta jako eksponat muzeum. Pozostałą część drogi do Skarżyska Ił pokonuje na lawecie. Maszyna jest udostępniona do zwiedzania, można zobaczyć kokpit i zasiąść w fotelu pilota. Szkoda tylko nieco tego, że jest on wewnątrz dość mocno zdewastowany, a wszelkie ślady konserwacji są bardzo prowizoryczne.
Uprawnienia umieszczania postów
- Nie możesz zakładać nowych tematów
- Nie możesz pisać wiadomości
- Nie możesz dodawać załączników
- Nie możesz edytować swoich postów
-
Zasady na forum
Zakładki