A to może być, faktycznie! Przecież było kilka Ił-12 - zupełnie o nich zapomniałem. Do 1963 roku wojsko pozbyło się chyba wszystkich. Czy była jakaś katastrofa wojskowej "14-tki"?Zamieszczone przez flynavy
A to może być, faktycznie! Przecież było kilka Ił-12 - zupełnie o nich zapomniałem. Do 1963 roku wojsko pozbyło się chyba wszystkich. Czy była jakaś katastrofa wojskowej "14-tki"?Zamieszczone przez flynavy
2 stycznia 1960 na stan 19 LEH przybyły dwa samoloty IŁ-12 (nr "01" i "02").
Pod koniec lat 60-tych samoloty te zostały spisane ze stanu eskadry i skasowane na miejscu. W zamian eskadra otrzymała dwa samoloty Li-2 pozyskane ze szkoły z Dęblina ( nr „03”).
W roku 1973 eskadra przejęła dwa samoloty transportowe IŁ-14 z 36 SPLT w miejsce samolotów Li-2 które przekazano na lotnisko Komprachcice – Nowa Wieś Opolska. Szkolenie teoretyczne załogi przeszły w 36 SPLT w Warszawie, a praktyczne w 13 PLT w Krakowie. W szkoleniu brali udział m/i piloci: por. Józef Gryciuk, kpt. Stanisław Widawski, nawigator kpt. Bronisław Fiorganek, technik pokładowy kpt. Władysław Stępniak, personel techniczny: kpt. Henryk Waszkiewicz, sierż. Symonowicz.
Skasowane tak do końca, czy po prostu odstawione i porzucone? Z dzieciństwa pamiętam ostatniego Iła-12 na Okęciu (rok 1964-65?), zaparkowanego przy ogrodzeniu, obok ówczesnego MPL od strony Al. Krakowskiej. Pamiętam tylko że był cały srebrny i bez jakichkolwiek oznaczeń cywilnych lub wojskowych. Z tylnej częsci kadłuba wychodziła charakterystyczna tyczka-podpórka oparta o beton. Ponoć "12tki" miały problemy z balansem. Samolot stał w tym samym miejscu prawie rok. Może to jeden z lotowskich, przekazywanych do wojska?Zamieszczone przez 2338
Iły-12 z 19 LEH zostały skasowane fizycznie na terenie jednostki pod koniec lat 60-tych (1968-69). Dokładna data jest trudna do ustalenia, chyba że w archiwum wojskowym. Samoloty te osobiscie kasował st.sieżant Borowiński.Zamieszczone przez Jacek Jarzecki
W dniu 1 lipca 1960 r. samolot transportowy IŁ-12 „002” z 19 LEH pilotowany przez załogę w składzie pierwszy pilot por. Wiesław Kijak, drugi pilot por. Stanisław Widawski i technik pokładowy por. Władysław Stępniak odbywała lot ćwiczebny na poligon Wicko Morskie. Po wykonaniu zadania samolot w drodze powrotnej na lotnisko zmuszony został do przymusowego lądowania bez wypuszczonego podwozia w miejscowości Włynkowo pod Słupskiem. Załoga z opresji wyszła bez obrażeń, uszkodzeniu uległy łopaty śmigieł oraz owiewki podwozia głównego. Przyczyną awarii było przerwanie pracy śilników pracujących na zubożonej mieszance przeznaczonej do lotów na dużych wysokościach. Naprawę samolotu na miejscu zdarzenia przeprowadziła ekipa z 50 PWL. Drogę startową przygotował Batalion Budowy Lotnisk z Malborka. Odlot samolotu na macierzyste lotnisko przeprowadziła załoga z 36 SPLT pod dowództwem mjr. Daniłowa na jesieni 1960 r.Zamieszczone przez Grzegorz5710
Na fotce wygląda to dosyć nieciekawie, niemal do kasacji.Zamieszczone przez 2338No to miejscowi rolnicy, których polami przebiegała tymczasowa droga startowa, musieli być zachwyceni!Zamieszczone przez 2338Od 1 lipca do jesieni - to troszkę sobie postał/poleżał Iłek na łące. A myślałem że takie zaimprowizowane lotniska budowano w ciągu doby! Gdzieś na Dolnym Sląsku, też w latach 60-tych, w ciągu kilkunastu godzin powstało na poligonie lądowisko dla całego pułku LiMów. Przynajmnie tak podawała telewizja PRLu!Odlot samolotu na macierzyste lotnisko przeprowadziła załoga z 36 SPLT pod dowództwem mjr. Daniłowa na jesieni 1960 r.
Witam szanowne grono,to mój pierwszy wpis na forum więc graba dla Wszystkich... nawiązując do tematu jadąc niedawno trasą z Rzeszowa na Domaradz natknąłem się na lokal gastronomiczny z wkomponowanym samolotem w budynek, na mój gust to Ił 14... czy ktoś może to potwierdzić???Będę wdzięczny Pozdrawiam.
Tak, IL-14. Mowisz o tym srebrnym tak? Jest jeszcze jeden zaraz chyba w Boguchwale ale jest z pomaranczowym paskiem.
IL-14P 3073
Tak dokładnie to ta maszyna Wielkie dzięki za potwierdzenie czyli miałem nosa.
Słów kilka o historii „WIOSKI” czyli „PUEBLO” - zakład produkcyjny opuścił 1.09.1959 r. i już drugiego września WPISANY na stan 36 spl W-wa (JW 2136). W latach 1955-6 sprowadzono 4 szt. Ił-14 z ZSRR, a pozostałe 13 szt. z NRD. Iły-14S i P 1 esk. dostały n/b 001- 010, natomiast w 2 esk. Iły-14T od 021 do 027. Późniejszy „PUEBLO” był ostatnim zakupionym Iłem-14 i miał właśnie n/b 027. W 1963 r. sformowano w Krakowie 55 plt (JW 1616), któremu przekazano m.in. z 36 spl 4 egz. iłów. Pułk przeorganizowano a nasz bohater otrzymał „nowy” n/b - 024 po jednym z przekazanych do Krakowa. 1.07.1964 – 19.08.1965 w PLL „LOT” trwał remont płatowca. Od 25.11.1967 r. w 13 plt (55 plt) Kraków-Balice. W 1968 r. przebazowany do Czechosłowacji lotnisko Prerow i przebudowany w wersję do walki radioelektronicznej (aparatura „Petracz”). Po czym przydzielony do „nietoperzy” 7 BLR-B Powidz (JW 2139), jako Ił-14E bez n/b (numer ten pojawił się ponownie w 1973 r.). W okresie 8.05-4.11.1971 przeszedł kolejny remont, także w PLL „LOT”. Pod koniec lat 70 Iły-28E, a także Ił-14E już znacznie posunęły się wiekowo szczególnie ich wyposażenie, wypierały ich MiGi-21R oraz Su-20. Ostatni szpiegowski lot wykonał 5.05.1980 r. Jego osiągnięcia to 400 lotów bojowych (uznawano za bojowe bo nieźle drażnili „natowców” i byli straszeni przez m.in. F-100, F-104, Drakeny,Viggeny) co dało około 1500h lotu. Od 16.05.1980 r. w Leźnicy Wlk. (JW 3343) w tamtejszych warsztatach lotniczych przywrócono go do wersji transportowej. Ze stanu z powidzkiego pułku zdjęty z dniem 19.05.1984 r. i przekazany do 13 plt Kraków-Balice. Wkrótce skierowany do ZSRR celem remontu, z którego powrócił 17.11.1984 r. Z dniem 31.12.1987 r. skasowany (zdjęty z ewidencji pułku).
Zakładki