W Lutczy jako Bar "Samolot". Obcieli mu ogon i niestety kiepsko to wygląda. Pod koniec życia służył jako FG, ma pokrywy od apratów fotograficznych na spodzie kadłuba.
http://lotnictwo.net/foto.php?id=108908
1. Numer seryjny:
IŁ-14P, 14803073
2. Numery taktyczne:
027 - w początkowym okresie eksploatacji
?? - lata 70-e
3073 - od 00.04.1982 r.
3. Data produkcji:
Brak danych
4. Data dostawy:
01.09.1959 r.
5. Użytkownicy i okres użytkowania:
01.09.1959 r. - 00.00.0000 r., JW Brak danych (36 spl)
00.00.0000 r. - 00.00.0000 r., JW Brak danych (Brak danych)
6. Prace na samolocie wykonane poza jednostką macierzystą:
Brak danych
7. Ostatni lot (data, stopnie, imiona i nazwiska załogi):
Brak danych
8. Ilość lądowań i nalot:
Brak danych
9. Uwagi:
Wyprodukowany w zakładach VEB (NRD). Nie figuruje w spisie IŁ-14 będących w użyciu 55/13 plt. Pozostał w 36 spl (36 splt)??? W latach 90-tych stał na lotnisku Kraków - Balice (po wycofaniu ???). Obecnie ustawiony w Lutczy (wkomponowany w dom jednorodzinny).
Wypożyczany do LOT:
03.06.1961 r. - 30.11.1961 r., jako SP-LNP
01.06.1966 r. - 11.08.1966 r., jako SP-LNS
08.06.1967 r. - 17.07.1967 r., jako SP-LNS
W Lutczy jako Bar "Samolot". Obcieli mu ogon i niestety kiepsko to wygląda. Pod koniec życia służył jako FG, ma pokrywy od apratów fotograficznych na spodzie kadłuba.
http://lotnictwo.net/foto.php?id=108908
Pozdrawiam
Piotrek
3073 to ex IŁ-14E "Pueblo", długo latał bez znaków taktycznych. Pokrywy na "brzuchu" to pamiątka po zdemontowanej "aparaturze" a nie po aparatach - "fotogrametryczne" były tylko: 3054, 3065, 3067, 3069.
Przesiadywałem w jego środku parokrotnie, ostatnio widziałem go przejeżdżając pksem jakieś 7 lat temu, nie wiedząc nawet o istnieniu Pueblo Cropp ze zdjęcia, połowa lat '90
Słów kilka o historii „WIOSKI” czyli „PUEBLO” - zakład produkcyjny opuścił 1.09.1959 r. i już drugiego września wpisany na stan 36 spl W-wa (JW 2136). W latach 1955-6 sprowadzono 4 szt. Ił-14 z ZSRR, a pozostałe 13 szt. z NRD. Iły-14S i P 1 esk. dostały n/b 001- 010, natomiast w 2 esk. Iły-14T od 021 do 027. Późniejszy „PUEBLO” był ostatnim zakupionym Iłem-14 i miał właśnie n/b 027. W 1963 r. sformowano w Krakowie 55 plt (JW 1616), któremu przekazano m.in. z 36 spl 4 egz. iłów. Pułk przeorganizowano a nasz bohater otrzymał „nowy” n/b - 024 po jednym z przekazanych do Krakowa. 1.07.1964 – 19.08.1965 w PLL „LOT” trwał remont płatowca. Od 25.11.1967 r. w 13 plt (55 plt) Kraków-Balice. W 1968 r. przebazowany do Czechosłowacji lotnisko Prerow i przebudowany w wersję do walki radioelektronicznej (aparatura „Petracz”). Po czym przydzielony do „nietoperzy” 7 BLR-B Powidz (JW 2139), jako Ił-14E bez n/b (numer ten pojawił się ponownie w 1973 r.). W okresie 8.05-4.11.1971 przeszedł kolejny remont, także w PLL „LOT”. Pod koniec lat 70 Iły-28E, a także Ił-14E już znacznie posunęły się wiekowo szczególnie ich wyposażenie, wypierały ich MiGi-21R oraz Su-20. Ostatni szpiegowski lot wykonał 5.05.1980 r. Jego osiągnięcia to 400 lotów bojowych (uznawano za bojowe bo nieźle drażnili „natowców” i byli straszeni przez m.in. F-100, F-104, Drakeny,Viggeny) co dało około 1500h lotu. Od 16.05.1980 r. w Leźnicy Wlk. (JW 3343) w tamtejszych warsztatach lotniczych przywrócono go do wersji transportowej. Ze stanu z powidzkiego pułku zdjęty z dniem 19.05.1984 r. i przekazany do 13 plt Kraków-Balice. Wkrótce skierowany do ZSRR celem remontu, z którego powrócił 17.11.1984 r. Z dniem 31.12.1987 r. skasowany (zdjęty z ewidencji pułku).
A teraz czeka na nowego właściciela lub .....
Samolot i właściciel
Ilyushin Il-14P
Poland- Air ForceLotnisko
Poland: Other location - Lutcza( )Data /REG / CN
10.05.2015 / 3073 / 14803073Autor
arnoo (EPKT_Spotters)
Zakładki