...a ja założyłbym się o dobrą flaszkę, że te 30mld urośnie sporo i jeszcze będzie z rok opóźnienia przy oddaniu do użytku.
Może Braniccy?
https://finanse.wp.pl/reprywatyzacja...6735076956289a
Już byli w ogródku, już witali się z gąską
"Już w 2014 roku ryzyko odszkodowań za grunty Branickich Porty Lotnicze wpisały w rezerwy, które powiększyły stratę przedsiębiorstwa. Wtedy na roszczenia, m.in. te zgłaszane przez spadkobierców rodziny Branickich utworzono odpis w księgach finansowych na kwotę 100 mln zł."
Mieli rozmach s...
Jest na to procedura, jeśli tak Ciebie to nurtuje.
Jak już jesteś taki dokładny, to T2 budowano 5 lat, później były dodatkowe inwestycje z pirsami - ale chyba nie muszę Ci tłumaczyć, że trochę inaczej się buduje na działającym organiźmie?
Argumenty pesymistów to za to zbiór twardych faktów
Wszystko się da, pytanie czy niższy koszt jest wart kompromisów. Trochę się już w swojej karierze naoglądałem zmarnowanej kasy z powodu chęci przyoszczędzenia. Opieranie się na Modlinie to trochę jak kupno działki pod budowę domu i dostosowanie projektu do istniejących fundamentów po nieskończonym domu poprzedniego właściciela.
Odnośnie wymaganych inwestycji okołolotniskowych - wybrana lokalizacja wpisuje się w już istaniejące plany, realizacja KDP (jeśli powstanie) będzie jedynie przyspieszona przez CPK, więc nie można jej kosztu wpisywać w koszt CPK jak 1 do 1.
Zresztą powtórzę pierwszą opinię, którą w tym wątku napisałem - pomimo tego, że osobiście, czysto sentymentalnie, widziałbym rozbudowę Chopina (nie wnikając w kwestie możliwości, bo tego nie jesteśmy w stanie tu zweryfikować), to podjęcie decyzji jest lepsze, niż... no właśnie, co, bo ciężko nawet mówić o dyskusji w temacie rozbudowy (pomijając te toczona na forach).
A jak do tej pory wszystkie decyzje związane z lokalizacją i charakterem portu uważam za trafne (żeby nie powiedzieć doskonałe, bo IMO lokalizacja taka jest). Ten wątek ma ponad 100 stron, a pewnie z 50 dotyczy odległości Mszczonowa od Warszawy, z 30 idiotyzmu planu duoportu.
Decyzja powinna również przyspieszyć decyzyjność w sprawie zmian na Okęciu - można jednoznacznie określić zakres i jakość wymaganych prac. IMO w obecnej sytuacji rozbudowa (póki co mówimy o pirsie południowym) powinna być zaplanowana jako tymczasowa - niskokosztowa, np. jak T3 na Naricie.
Trochę o wyborze lokalizacji.
Wild: StanisĹawĂłw to idealna lokalizacja dla CPK
"M.W.: Jedno z założeń, które nam przyświecało, to możliwość integracji w jednym miejscu węzła lotniczego o znaczeniu międzykontynentalnym i węzła kolejowego, który byłby głównym punktem na kolejowej mapie naszego kraju. I to oznacza, że powinniśmy poruszać się w pobliżu albo istniejących węzłów, albo węzłów, które mogą powstać.
Inny warunek wiązał się z dostępnością terenu. Musimy pamiętać, że wokół portu lotniczego rezerwa terenowa musi zapewnić nie tylko swobodną rozbudowę portu, ale ponadto powstanie i rozwój Airport City, w tym hoteli, centrów konferencyjnych, obiektów biurowo-administracyjnych, parków biznesu.
(...)
PAP. Wśród innych lokalizacji był wymieniany Mszczonów. Dlaczego odpadł?
M.W.: Z kilku powodów. Przede wszystkim jest stosunkowo daleko położony od Warszawy, po drugie nie umożliwia posadowienia głównego węzła kolejowego Rzeczpospolitej, po trzecie operowanie na tym porcie w formule 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, 365 dni w roku byłoby dość utrudnione ze względów środowiskowych."
Mam nadzieję, że w oczekiwaniu dziesiątki milionów PAXów przesiadkowych z kraju i ze świata nikt nie zapomni, że CPK to też będzie główne lotnisko Warszawy. Modlę się, żeby nie spaprano kwestii dojazdu do CPK z samego miasta i aglomeracji stołecznej. Konieczny jest zarówno szybki pociąg, który dowiezie w ok. 20 min pasażerów do centrum miasta tak ,żeby mogli się przesiąść na metro lub inny zbiorkom, jak i linie podmiejskie z przystankami dla osób mieszkających na w pobliżu CPK. TAXI na takie lotnisko będzie kosztować z centrum ok 180 zł, więc może np. LOT jako wiodący przewoźnik uruchomiłby jakiś miejski terminal, gdzie można by było zrobić check in, nadać bagaż a potem wsiąść w taki „Solidarność Express” żeby bez przystanku dojechać na lotnisko w 20 min i szybko się dostać do kontroli bezpieczeństwa … chyba rozmarzyłem się.
Ciekawe, że nikt nie pisze jakie przewiduje się opłaty lotniskowe na CPK.
Na razie boję się o komfort i ceny latania z WAW. Co się będzie działo w WAW do czasu jego uruchomienia CPK? Ostatnie decyzje sugerują, że nie będzie nowych inwestycji, bo przecież ruch zwykłych PAXów na WAW ma zostać w całości przeniesiony na CPK. „Zachęci się” LCC i czartery do ograniczenia lotów z WAW (cisza nocna od lata 2018), przejmie kontrolę nad WMI i podwyższy ceny FR, żeby nie konkurowali z LOTem. Zaoszczędzone pieniądze wydamy na CPK.
Jeszcze kilka miesięcy temu na tym forum była ożywiona dyskusja nt. rozbudowy WAW np. przedłużenia pirsu południowego, które już zaraz miało się zacząć, rozbudowy Poloneza, urządzenia nowego saloniku SA w strefie NS (miał być gotowy na lato 2017 - były zdjęcia projektów aranżacji) itd. A TERAZ CISZA! Chyba Ci co mają jakąś wiedzę na ten mają w pracy zakaz robienia przecieków na forach internetowych, bo by wyszło, że PPL i nasze władze szykują zorganizowaną akcję zniechęcania LCC do lotnisk w Warszawie, żeby nie wydawać na rozbudowę WAW i żeby Lotowi żyło się lepiej wożąc nowe miliony PAXów. Czy ktoś może się podzielić informacjami nt. planów dla WAW do czasu
Nie ściemniaj, budowę rozpoczęto w IV 2004 r., T2 i wszystkie trzy pirsy planowo miały być gotowe(w trzech etapach) do XI 2007 r., w rzeczywistości T2 oddano w 2008 r. a pirs centralny i południowy w VIII 2011 r. ...czyli budowa trwała ponad SIEDEM LAT!
Tak się składa że faktów nie przedstawiła ani jedna ani druga strona, tak naprawda to drugiej strony nawet nie ma, nie było żadnej merytoryzcnej dyskusji nad wyborem budowy CPL. Wszystko odbywa się w sferze emocji i haseł.
Rozbudowa Okęcia po prostu nie porywa wyobraźni tak jak Centralny Punkt Komunikacyjne, nie można nazwać Okęcia tak "piękną" nazwą jak Solidarność ani porównać się do E. Kwiatkowskiego i do budowy Gdynii. Opcja rozbudowy Okęcie niestety jest zbyt przyziemna dla potrzeb Narodu Polskiego.
Jakich kompromisów? To są znowu same hasła.
"Wszystkie decyzje"... jakie decyzje (l. mnoga)? Dotychczas zapadła jedna decyzja.
Człowieku, czytaj ze zrozumieniem.
Obecnie na Okęciu brakuje stanowisk kontaktowych, to budujesz dodatkowe stanowiska kontaktowe, logiczne, czy to w formie dłuższego pirsu, nowego pirsu, nowego terminalu jest drugorzędne. (Napisałem przykładowo można zacząć pracę nad drugim terminalem, który mozna budować etapowo. Od razu nie jest potrzebny terminal na 15 mln pax).
Ciężko myślisz, albo nie chcesz zrozumieć i trollujesz. EOT.
Temat bardzo szybko przyrasta więc odpowiedź może się wydawać nie na temat ale...jeśli chodzi o brak dyskusji w mediach to tak jest ze wszystkim, ostatnio jak ci rodzice zabrali noworodka ze szpitala była świetna rozmowa w TVN24 na ten temat, był jakiś fizyk popularyzator nauki i profesor Zembala - czas rozmowy oczywiście 10 minut.
Jakby ktoś chciał posłuchać więcej to polecam archiwum audycji OffCzarek z TOK FM z 20.03.2017. Z racji charakteru audycji, oraz miejsca, w którym jest nadawane czasami rozmówcy trywializują problem, natomiast jest to na pewno jakiś głos, dłuższy niż zwyczajowe 10 minut. Link do audycji poniżej.
PosĹuchaj podcastu: Centralny Port Lotniczy czy lotniskowiec "BolesĹaw KÄdzierzawy"?
Jak chciałbyś budować w szczególności pirs centralny na działającym lotnisku przed oddaniem pirsu północnego i hali odlotów T2? Nie wnikam w "co radośnie planowano", a w weryfikację planów. IMO nie da się porównać ciągnącej rozbudowy Okęcia do budowy portu od zera.
T2 zbudowano w 5 lat i to uznaję za czas budowy.
tylko to podkreślę.
Duoport jest kompromisem. Rozbudowa terminalu "gdzie jest to fizycznie możliwe" jest kompromisem. Wreszcie budowa drugiego terminalu po drugiej stronie obecnej DS jest również kompromisem. I to wszystko ciągnie za sobą kolejne kompromisowe rozwiązania (kilometrowe skywalki, rozdzielone sortownie, kolejki wewnątrzterminalowe) w większej lub mniejszej formie, których nie da się uniknąć bez budowy od zera.
Decyzja o lokalizacji jest wynikową wcześniejszych decyzji - założeń. Nie wchodzimy w duoport, CPL ma być CPK, lotnisko ma być bliżej Warszawy, nie w połowie między Łodzią a Wawą. Wbrew pozorom do Baranowa była daleka droga.
Zakładki