A niby kto tak twierdzi? Po co wymyślasz absurdalną tezę by napisać do niej kontrę, zamiast się odnieść do czegoś merytorycznego? To Ty sugerujesz, że ruch i przepustowość zależy jedynie od liczby pasów na lotnisku, robiąc porównanie pax i pasów w LGW i WAW...
To naprawdę nie jest tak, że linia albo nie chce wcale, albo chce tak bardzo, że wybuduje terminal za swoje.
Jest mnóstwo opcji, WAW jest jedną z nich, może być w miarę atrakcyjna jeśli chodzi o potencjał ruchu, ale ze względu np. i m.in. na infrastrukturę i przepustowość do obsługi szerokich i ruchu NS jest większe ryzyko, że się nie zepnie biznesowo, albo produkt będzie gorszy i taka linia wybierze inne połączenie do otwarcia. Nie mówiąc o różnych niuansach w stylu umów dwustronnych itp.
Cały ten projekt jest dzieckiem rozbudowy willi tych co nami rządzili i rządzą i ich wielce upragnionego zamiłowana do mieszkania w wielkim ale jakże spokojnym i niehałaśliwym mieście... Nowa Iwniczna i inne (w)miejskie wsie i ich mieszkańcy wymuszają te wszystkie ryzykowne działania.
Gdyby rządzący mieli jaja rozbudowaliby Okęcie i bez żadnej dyskusji. Ktoś kto budował się w promieniu 10 czy 20 km od portu lotniczego musiał liczyć się z hałasem.
Ciekawe czy jak Wars i Sawa budowali swoją chatę to liczyli się z hałasem
http://www.bajkowyzakatek.eu/2010/05...rs-i-sawa.html
Ja nic takiego nie napisałem, po prostu z mojego doświadczenia wiem że najważniejsi politycy partii rządzącej od dawna fascynowali się projektem CPL. Nie oceniam tego dobrze ani źle.
Bardzo źle oceniam decyzje o zaniechaniu rozbudowy Okęcie i przyśpieszeniu prac nad CPL, bez wykonania rzetelnej, kompleksowej oceny i rachunku kosztów tych dwóch opcji.
Piszesz że Okęcie ma kiepskie zaplecze, dlaczego tak jest? Dlaczego nie rozwiązujemy tego konkretnego problemu? Przecież nawet nie było dyskusji na ten temat, nie ma nawet planu dalszej (nawet pomostowej) rozbudowy Okęcia.
Gdzie jest jakieś studium wykonalności docelowej rozbudowy Okęcia, który opisałby, ocenił koszty, ryzyka, korzyści rozbudowy Okęcia? Nie ma, więc na podstawie czego powtarzane jest jak prawda objawiona że rozbudowa jest niemożliwa, nieopłcalna, niecelowa. „Niedasię bo autostrada, niedasię bo odszkodowania, niedasię bo nie” - to są hasła, gdzie jest rachunek?
Ile kosztuje przesunięcie/zakopanie autostrady, ile wyniosą odszkodowania za hałas za trzeci pas, co jest konieczne(wola polityczna) do zmiany uchwały o obszarze ograniczonego użytkowania? Nikt nie jest w stanie na to odpowiedzieć na te pytania faktami, gdyż nie wykonano koniecznych prac analitycznych/studiów, pozostają więc tylko hasła.
Więc skąd przekonanie że się nie da?
Zakazów nocnych znieść się nie uda na pewno, wybudowanie pasa to nawet nie jest kwestia ceny tylko po prostu braku zgody mieszkańców. No chyba że wysiedlimy całą Wolę i Gminę Lesznowola. Miliardy to mało.
Jak wszyscy się znają to i ja też.
1. Lokalizacja: z wszystkich proponowanych na CPL to zdecydowanie najlepsza.
2. Nazwa: Solidarność to jedna z nielicznych znanych na świecie polskich marek i jako patron dla portu lotniczego nie najgorszy wybór. Jeśli planowane jest pozostawienie Okęcia (niestety) to w ten sposób kompozytor pozostanie patronem lotniska bardziej prestiżowego, ekskluzywnego co jest zgodne z ogólnym trendem w pozycjonowaniu marek związanych z Chopinem. Problemem może być konflikt nie tylko z lotniskiem w Szczecinie, ale i A1, która jest nazywana 'autostradą Solidarności'. Nie tylko jeden projekt może mylić się z drugim, ale i będzie zamieszanie bo lotnisko o tej samej nazwie będzie położone przy 'tej drugiej' autostradzie.
3. Ścieżki dojścia: nie przesadzajmy w porównaniu z Okęciem ten teren to pustynia. Nawet jak trzeba będzie płacić jakieś odszkodowania/rekompensaty to będą to fistaszki. Rozwój terenów da się ukierunkować przez odpowiednio zmodyfikowane plany zagospodarowania przestrzennego by ograniczyć liczbę domów mieszkalnych.
Ale:
1. Nadal nie wiadomo z czego to naprawdę będzie finansowane.
2. O ile wiadomo mniej więcej jak będzie wyglądać sam port to nie mniej ważna będzie infrastruktura dojazdu a z tym cienko. Obawiam się, że niechęć PiS do Warszawy (widoczna od pierwszych rządów w latach 2005-2007) spowoduje, że ten temat będzie potraktowany per noga - byle by dokopać 'warsiafce', ale skończy się to tragicznie dla lotniska. Bez ścisłej współpracy z Warszawą ten projekt nie ma racji bytu.
Jeśli ktoś ma nadzieję na to że po prostu upchnie się tam czartery to przypominam, że biura podróży negocjujące z Ryanair Sun (https://www.fly4free.pl/ryanair-sun-...y/#more-306143) od razu zapowiedziały, że jeśli mają latać z Modlina to niech MOL spada. Myślicie, że Baranów będzie dla nich ciekawszą lokalizacją?
Jedyna nadzieja w długotrwałości budowy i zmianie rządów w międzyczasie by poprawić akcenty.
Co było pierwsze, jajko czy kura? To Okęcie budując się później po Warsie i Sawie, musiało się ewentualnie liczyć z odgłosami wydawanymi przez tegoż Warsa i Sawę, nawet w nocy...
W przypadku Nowej Iwnicznej sytuacja jest odwrotna.
Jak Baranów się rozbuduje i powstaną tam wille to będziemy znowu szukali nowej lokalizacji?
ps. ciekawe czy będzie charakterystyczne "Baranov Tower..."![]()
Esencjonalnie.
Wyobraźcie sobie spółkę akcyjną, której zarząd proponuje do zatwierdzenia walnemu ogromną inwestycję podając jedynie cel i kwotę łączną. Potem wskazuje miejsce gdzie ma zamiar pod nią wykupić grunty i... tekst jaki powieszą nad jej bramą. I choćby nie wiem jak istotny był cel i jak wzniosła nazwa, to akcjonariusze zaciukaliby zarząd śmiechem. A w polityce jest jak jest - emocje, hasła i burnyje apłodismienty prachadiaszczyje w awacju.
Piotr
Centralne lotnisko w StanisĹawowie. Wywiad z MikoĹajem Wildem | Z kraju - Szacowana kwota wzrasta do 31-35 mld zł i większych szczegółów nie należy się na razie spodziewać.
Konkretne pytanie i konkretna odpowiedz.
Czy ktoś przeprowadził konsultacje społeczne z mieszkańcami na temat trzeciego pasu?
Nie.
Czy oszacowano spodziewana wysokość odszkodowań za hałas spowodowany przez trzeci pas?
Nie.
Formalnie nie ma nawet projektu trzeciego pasa.
Więc skad wiemy że CPL jest lepsza opcja niż rozbudowa Okęcia?
Przykładowo, operator LHR oszacował że odszkodowania za halas z trzeciego pasu wyniosa 7 mld zl. To jest konkretna liczba w oparciu o która można zaczać podejmować decyzje. W PL, mamy hasło "niedasię bo hałas".
Apropos lotów nocnych, nie mal każdy hub w Europie ma zakaz albo ograniczenia z powodu ciszy nocnej. Okęciu tu nie jest wyjatkowe. Teraz(jeszcze) mamy 40 operacji nocnych, a kto się nie mieści w dotychczasowym limicie zapraszamy do Modlina.
Centralne lotnisko w StanisĹawowie. Wywiad z MikoĹajem Wildem | Z kraju
Ciekawa dyskusja. Mamy 2 scenariusze. Jeden, że lotnisko będzie nieco większym "OKęciem" -co uwolni grunty w Warszawie, a wcześniej zdobędzie rządy dusz przed wyborami w Warszawie, bo w Warszawie będzie ciszej. Mieszkańcy Żyrardowa, Sochaczewa, Grodziska Mazowieckiego, Milanówka, Błonia i Brwinowa tyle w wyborach nie znaczą w końcu -razem, to pewnie ok 60-80 tys mieszkańców. Linie kolejowe dużych prędkości chyba zjedzą pasażerów lotniska w ruchu lokalnym, a i dowiozą pasażerów do Berlina. Globalne linie i tak będą wozić do swoich hubów. Ale port 'Solidarność Baranów' powstanie
Drugi, to utworzenie istotnego hubu środkowoeuropejskiego, ale śmiem twierdzić, że wtedy lokalizacja w tym miejscu jest błędna, bo powinna ciążyć w kierunku śląska (największa polska aglomeracja), czyli jednak Mszczonów, a do tego infrastruktura aktualna (A2) jest już całkowicie niewydolna. Powinno być znacznie przebudowana np. bezpośrednie połączenie z A1, odrębne połączenie z Warszawą. 24 h w kontekście otaczających miast raczej trudne, choć za 20 lat może będą latać bezgłośne samoloty
Pamiętajmy, że jest to pierwszy tak duży projekt w Polsce i jednak w terenie zamieszkałym, a ludzie już się wyedukowali w kontekście środowiskowym, więc będą na pewno roszczenia w zakresie odszkodowań (budowa lotniska, strefa ograniczonego użytkowania etc.). Pamiętajcie co działo się przy linii wysokiego napięcia... Nie wspominam samych ryzyk wykonawczych. Pamiętacie autostrady...
Zacznijmy od tego, że nikt nie rozpatrywał alternatyw. Warszawa z Okęciem dla ruchu miejskiego, a hub LOTu kto wie czy nie lepiej byłoby zrobić na bazie jakiegoś innego portu lotniczego (np. w KTW). U nas jak CPL to musi być w Warszawie, to pierwsze podstawowe błędne założenie.
I podobnie jak wyżej, tak naprawdę nie analizowano możliwości i kosztów rozbudowy Okęcia (terminal po zachodniej stronie, trzeci pas). Wszelkie dyskusje ucięto faktem dokonanym tj. idiotyczną budową drogi ekspresowej.
Wygląda, ze premier z Nowej Iwicznej narobił kosztów na 30 mld..![]()
Tapnięte..
Tak sobie myślę, że scentralizowanie administracji w PL tak czy inaczej pozostawi jakiś rynek krajowych przewozów z/do stolicy. To za 10 lat będzie na które lotnisko bo już się gubię.
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
mozna sie nabijac do woli z nazwy Baranow...
a kto wie naprawde, ze lotnisko ZRH znajduje sie we Kloten (niby miasto ale w sumie taka duza wiocha)
Ogłoszono koszty Centralnego Portu Komunikacyjnego:
https://www.wprost.pl/kraj/10077106/...nwestycji.htmlKoncepcja zakłada koszty komponentu lotniczego w wysokości 16-19 mld zł (w oparciu o koszty wzniesienia porównywalnych portów lotniczych na świecie), koszty komponentu kolejowego w wysokości 8-9 mld zł (w oparciu o szacunki zawarte w studium wykonalności dla budowy linii kolejowej dużych prędkości 'Warszawa - Łódź - Poznań/Wrocław'), koszty komponentu drogowego to od 1,75 mld zł (w przypadku budowy 65 km) do 6,87 mld zł (w przypadku rozbudowy Autostradowej Obwodnicy Warszawy, w oparciu o szacunki Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad).
Zakładki