Czy jednak inwestowanie przez PPL w Radom, a nie w Modlin, ma sens? Dotarliśmy do analizy, którą przygotowali specjaliści związani z modlińskim portem. Punkt po punkcie wytykają bezsensowność tych działań.
Po pierwsze, lotnisko w Modlinie, w przeciwieństwie do portu w Radomiu, ma już teraz bardzo dobrą infrastrukturę, m.in. system ILS, który pomaga lądować przy złej widoczności, pas liczący 2,5 km, który może przyjąć nawet ciężkie samoloty typu Boeing 767, i płyty postojowe, na których zmieści się 12 samolotów Boeing 737. Do tego w Modlinie działa terminal ze sklepami i kawiarniami, który łatwo rozbudować.
Dla porównania lotnisko w Radomiu ma pas o długości zaledwie 2 tys. m, obecnie ograniczony do 1800 m. „Przepustowość terminala to jedynie kilkadziesiąt tysięcy pasażerów rocznie. Lotnisko nie dysponuje kadrami i doświadczeniem niezbędnym do obsługi znaczącej liczby pasażerów. Pojemność płyt postojowych to tylko 2 miejsca dla Boeingów 737” – czytamy w analizie.
Jedną z największych wad Radomia ma być jednak położenie. Lotnisko umiejscowione jest 4 km od centrum miasta, a podejście do lądowania wypada nad gęsto zabudowanym obszarem. „W przypadku zwiększenia ruchu błyskawicznie doprowadzi to do sporów w ramach pozwoleń środowiskowych, ograniczeń nocnych pór operacji lotniczych oraz ogromnych roszczeń mieszkańców” – pisze autor analizy. Dla porównania lotnisko w Modlinie operuje 24 godziny na dobę, a jego funkcjonowanie nie odbija się na obszarach zamieszkanych.
Diametralnie różni się też pozycja finansowa obu lotnisk. Port w Radomiu zamknął ubiegły rok stratą ok. 26 mln zł i nie ma w tej chwili innych źródeł finansowania, jak tylko dotacje właściciela – miasta Radom. Lotnisko w Modlinie miało stratę ok. 4 mln, wynikającą z kosztów spłaty kredytu. „Po planowanej rozbudowie trwały zysk planowany jest od 2021”– piszą autorzy opracowania.
W dodatku port w Radomiu to nadal lotnisko wojskowe. Całkowita przeprowadzka żołnierzy na inne lotnisko byłaby kosztowna.
Przewagą Modlina jest też znacznie lepszy dojazd. Położony blisko trzy razy bliżej od centrum Warszawy port za trzy lata ma być z nią połączony linią kolejową.
Zakładki