VIDEO »   Spitfire RIAT 2024        GALERIA »   Zapraszamy do umieszczania zdjęć w naszej galerii   

Strona 371 z 373 PierwszyPierwszy ... 271 321 361 369 370 371 372 373 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 7,401 do 7,420 z 7454
Like Tree10871Likes

Wątek: CPK - Centralny Port Komunikacyjny

  1. #7401
    Awatar bartoszcze

    Dołączył
    Dec 2016
    Mieszka w
    EPKM

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    To skąd tam założenie, że na dzień uruchomienia CPK Okęcie nie będzie funkcjonować? RDOŚ założył to sobie ot tak, bez żadnej podstawy, żeby zaoszczędzić sobie roboty?
    Eeee, bo miał takie założenie we wniosku?
    Co nie zmienia faktu, że RDOŚ w żaden sposób nie przesądził, że wskutek wydania decyzji środowiskowej Okęcie nie będzie mogło działać po uruchomieniu CPK. Co najwyżej może się okazać, że trzeba podjąć postępowanie w sprawie środowiskowej, żeby zweryfikować to wspólne oddziaływanie... (choć wątpię czy to konieczne)

    Zresztą ewentualna zmiana zaproponowanych kompensacji na wniosek CPK też jest jak najbardziej możliwa (a propos obszaru oddziaływania).
    To, że uwielbiam "Pilota" Davisa i "Norton N22" Crichtona, nie robi ze mnie specjalisty od lotnictwa ani wypadków lotniczych.

  2. #7402
    Awatar japas15002800

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Najpierw się spierasz, że czegoś takiego nie ma w DŚU, licząc, że Ciebie ściemniam, teraz coś wymyśliłeś i zakładasz, bo "ci się wydaje", zebrałeś dużo lajków na poprzedniej stronie, a w sumie lekko się ośmieszyłeś w tym temacie i wykazałeś niewiedzą. Przy DŚU oczywiście też brano pod uwagę wpływ dla Okęcia i rozbudowę obecnego lotniska, która była jednym z wariantów do wyboru przy budowie nowego. Tak śledzicie temat CPK i się mądrujecie, a podstawowej wiedzy na ten temat brak. Rozumiem, że gdy zaczęto grzać temat przed wyborami i w sumie po wyborach wiele osób zgłębiło go poprzez doniesienia medialne, ale trzeba było interesować się też wcześniej jak przebiegały procedury, a nie pisać "że nie zdziwię się jak tego nie zrobili", no ludzie...

    A tańsze mieszkania by były, gdyby zrobiono to co w Niemczech (dziwne, że obecna władza tak wzorująca się na naszych zachodnich sąsiadach tego dobrego pomysłu akurat nie podłapała) chociażby w Monachium czy w Berlinie gdzie teren oddano mieszkańcom, w Bawarii chociażby pod nowoczesną mieszkaniówkę (pula mieszkań w mieście się zwiększa = spadają ceny bo popyt maleje). Pomijam fakt, że Państwo przy sprzedaży tych terenów Okęcia sfinansowało by połowę budowy CPK, powodując spadek cen mieszkań w stolicy, ale po co? Dupę trzeba wozić politykom, a i zaprzyjaźnieni z Trzaskowskim deweloperzy będą bardziej zadowoleni.
    Kajetan05 likes this.
    Poznań-Ławica&Kraków-Balice

  3. #7403
    PeK
    PeK jest nieaktywny

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez japas15002800 Zobacz posta
    dziwne, że obecna władza tak wzorująca się na naszych zachodnich sąsiadach tego dobrego pomysłu akurat nie podłapała
    Po wuja te agitki? Żadna "wadza" nie zapowie z 8 letnim wyprzedzeniem, że zamknie lotnisko odległe o 15 minut jazdy z eskortą na bombach od jej siedzib. Japas - żadna, poprzednia też tego nie zrobiła i jakby nie patrzeć, ja ich rozumiem.

    Decyzje zapadną na 2-4 lata od uruchomienia CPL - kiedy będzie wiadomo czy LOT jest zdolny do eksploatacji hubu w oczekiwanej skali i czy KDP będzie zdolne do karmienia tego hubu z Wawy w sensownym trafiku. Przed takim momentem ani Horała ani Lasek ani nikt inny nie zaryzykują swojej mordki. I powtórzę się - ja ich rozumiem.

    Piotr
    alacherbauer, frik, T0pek and 4 others like this.

  4. #7404
    Awatar bartoszcze

    Dołączył
    Dec 2016
    Mieszka w
    EPKM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez japas15002800 Zobacz posta
    Najpierw się spierasz, że czegoś takiego nie ma w DŚU
    No bo nie było tego co napisałeś (może nie pamiętasz już co napisałeś, nie moja sprawa). Gdybyś czytał, to wiedziałbyś.

    A jak chcesz opowiadać jakie słowa w tej decyzji znalazłeś, to jest w niej także:
    - "inwestycja jest niepotrzebna; nie ma żadnego ekonomicznego uzasadnienia" (s. 309)
    - "budowa CPK jest projektem przeskalowanym oraz strategicznie, ekonomicznie, gospodarczo i środowiskowo nieuzasadnionym" (s. 310)

    Sam musisz ocenić, czy decyzja rozstrzyga w tym zakresie
    T0pek likes this.
    To, że uwielbiam "Pilota" Davisa i "Norton N22" Crichtona, nie robi ze mnie specjalisty od lotnictwa ani wypadków lotniczych.

  5. #7405
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    https://www.wnp.pl/logistyka/maciej-...as,852202.html

    Dość kuriozalne pomysły przedstawia Lasek w najnowszej rozmowie. Cargo ma zostać na EPWA, bez MRO i hangarów na CPK - czyli na jakikolwiek przegląd LOT ma latać CPK-EPWA? Brzmi absurdalnie.
    Pada też kolejne potwierdzenie zamknięcia EPWA dla ruchu komercyjnego.
    Kazor likes this.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  6. #7406

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    https://www.wnp.pl/logistyka/maciej-...as,852202.html

    Dość kuriozalne pomysły przedstawia Lasek w najnowszej rozmowie. Cargo ma zostać na EPWA, bez MRO i hangarów na CPK

    No dobra - wydawało mi się, że nic głupszego niż podłączenie do projektu budowy lotniska przebudowy całej sieci kolejowej w kraju co jest zadaniem o rząd wielkości większym nie padnie. Tym bardziej że co by nie mówić, samo lotnisko zaprojektowali całkiem dobrze (choć tu wiadomo co i jak budować) - na wizkach wygląda megalomańsko jakby dach na 50 metrach wisiał, ale zakładam że to wizka na potrzeby wyborców.

    Natomiast to co teraz piszesz to jakaś fantasmagoria. Najpierw audyty, których w końcu nie było, potem w sumie rozsądna decyzja - budujemy lotnisko i Y, reszta to i tak fantazje... a potem nie wiadomo co z Okęciem, a na końcu okazuje się że CPK bez cargo...

  7. #7407
    Awatar bartoszcze

    Dołączył
    Dec 2016
    Mieszka w
    EPKM

    Domyślnie

    A jednocześnie w wątku o Pyrzowicach tyle co pojawił się pomysł o rozwijaniu nowej linii cargo...
    To, że uwielbiam "Pilota" Davisa i "Norton N22" Crichtona, nie robi ze mnie specjalisty od lotnictwa ani wypadków lotniczych.

  8. #7408

    Dołączył
    Feb 2017

    Domyślnie

    Czy faktycznie fantasmagoria? Wg mnie fantasmagoriami były wcześniejsze opowieści ile to ton frachtu przyleci jeśli tylko będzie nowe lotnisko tj. CPK. Natomiast jeśli prawdą jest, że ci, którzy teraz latają z frachtem na Okęcie (czyli UPS i DHL) nie chcą się przenosić na CPK i nie przeniosą się, to chyba logiczne, że te ich dwa samoloty dziennie tj. aktualnie latające (nie wspominając o wizjach dodatkowych przewożących te setki tysięcy czy miliony ton cargo) nie pojawią się na CPK? Zatem albo te linie zmienią zdanie, albo pojawi się ktoś trzeci, albo nie będzie linii wożącej fracht lotniczy. A żeby wozić frach to wcześniej trzeba w CPK zbudować terminal towarowy, co nie jest pewnie kluczowym problemem i wyzwaniem.

  9. #7409

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    Ile by nie przyleciało, to gdzieś musi wylądować. Nie ma sensu trzymania frachtu na szopenie i nie zrobienie tego na CPKu który jest lepiej skomunikowany. Jak już coś robić to z sensem. A skąd info że nie chcą?

  10. #7410

    Dołączył
    Feb 2017

    Domyślnie

    Osobiście również uważam, że gdy powstanie CPK, to fracht powinien przylatywać do CPK. Natomiast jeśli przewoźnicy towarowi będą musieli przenieść się z Okęcia a nie będą chcieli na CPK, to przeniosą się gdzie indziej - o ile uznają że tak im się opłaca. Spodziewam się, że jednak do CPK przyleci tych kilka samolotów towarowych, które obecnie lądują na Okęciu.
    W linkowanym artykule podano informacje, że "firmy kurierskie nie chciały się przenosić" ale jak to faktycznie z ich strony wyglądało?

  11. #7411
    Awatar FighterMan

    Dołączył
    Mar 2019

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PeK Zobacz posta
    Po wuja te agitki? Żadna "wadza" nie zapowie z 8 letnim wyprzedzeniem, że zamknie lotnisko odległe o 15 minut jazdy z eskortą na bombach od jej siedzib. Japas - żadna, poprzednia też tego nie zrobiła i jakby nie patrzeć, ja ich rozumiem.

    Decyzje zapadną na 2-4 lata od uruchomienia CPL - kiedy będzie wiadomo czy LOT jest zdolny do eksploatacji hubu w oczekiwanej skali i czy KDP będzie zdolne do karmienia tego hubu z Wawy w sensownym trafiku. Przed takim momentem ani Horała ani Lasek ani nikt inny nie zaryzykują swojej mordki. I powtórzę się - ja ich rozumiem.

    Piotr
    Podoba mi sie pomysł pozostawienia lotów rządowych na EPWA! Jeszcze niech pozostawią loty General Aviation, ale żeby było jasne- z wyłączeniem jakichś tam Cessn i Tecnamów- jedynie bizjety od C560 w góre. Wtedy będzie piękny podział na kozaków i biedaków- jak nie zaliczasz sie do "elity" to zasuwaj do Pacanowa!
    Kazor and michastrain like this.

  12. #7412

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Przemm Zobacz posta
    W linkowanym artykule podano informacje, że "firmy kurierskie nie chciały się przenosić" ale jak to faktycznie z ich strony wyglądało?
    Obstawiam, że po prostu nie chcą - przenosiny kosztują, więc jak ich po prostu zapytasz, to wolą zostać bo i tak na kilka samolotów im EPWA starczy. Jak sie będziesz takimi "chcejstwami" kierować, to wizz też pewnie woli zostać na Chopenie. W zasadzie pasażerowie też. W ostateczności jak slotów brakuje, to niech "tamci państwo" lecą z baranowa:P

    BTW - Skoro Modlin ma zostać to może Modlin przenieść na Chopina

  13. #7413

    Dołączył
    Feb 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Shrek Zobacz posta
    może Modlin przenieść na Chopina
    I to jest strzał w dziesiątkę oraz nareszcie właściwa koncepcja! Modlin przenosimy na Chopina, CPK urządzamy w Modlinie, Chopina przenosimy do Radomia, cargo do Katowic, a MRO i AMS do Rzeszowa. Same zalety: wszystko jest już zbudowane, koszty znikome, przeciwnicy CPK będą zadowoleni, a zwolennicy jeszcze bardziej. I zapanuje pokój i spokój oraz szczęśliwość wieczna: Wtedy wilk [Wilk!] zamieszka wraz z barankiem, pantera z koźlęciem razem leżeć będą, cielę i lew paść się będą społem [na tych łąkach w Baranowie?] i mały chłopiec [chodzi o Horałę?] będzie je poganiał. (Księga Izajasza 11:6)
    myszygon, Shrek, Kazor and 5 others like this.

  14. #7414

    Dołączył
    Aug 2008

    Domyślnie

    Jestem przeciwko powstaniu CPK, dlaczego ? Dlatego, że koszt tego lotniska jest bajoński to raz. Dwa, że dojazd do centrum Wawy zwiększy się o dwie godziny w dwie strony. Trzy, że Warszawa ma dalej dwa lotniska i przeniósłbym wszystkie low-costy i GA na Modlin (tak jak ma to miejsce z Luton) a na EPWA lądowałaby cała reszta, żeby odciążyć lotnisko. Poza tym idee podróżowania krajowymi liniami typu LOT czy Air France widzę, tak, że lądujemy praktycznie w centrum miasta, podobnie jak wysiadanie z pociągu w samym centrum miasta.

  15. #7415

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Babilas Zobacz posta
    I to jest strzał w dziesiątkę oraz nareszcie właściwa koncepcja! Modlin przenosimy na Chopina, CPK urządzamy w Modlinie, Chopina przenosimy do Radomia, cargo do Katowic, a MRO i AMS do Rzeszowa.
    Ju forgot uć to grinberg!
    myszygon, Kazor, T0pek and 1 others like this.

  16. #7416
    Awatar kaspric

    Dołączył
    May 2012

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Przemm Zobacz posta
    "firmy kurierskie nie chciały się przenosić" ale jak to faktycznie z ich strony wyglądało?
    obstawiam, że firmy kurierskiej to jedna firma - R-bag. Argumenty w artykule w 100% powielone z tym, co prezes tej firmy mówiła na EEC i w kilku artykułach.
    Dziwnym trafem czy fedex czy dhl swoje miejsce na cpk mają.

    To, co opowiada Lasek, to jednak dalej trzeba brać z rezerwą.

  17. #7417

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    Przeczytałem artykuł...

    - nie będzie zakupu taboru z CPK - będzie to robione przez IC. Airport express na 200km/h też, bo IC może robić przewozy na "zlecenie" tak jak są dotowane przewozy regionalne czy wszystkie aglo? Bo jak nie, to można się spodziewać, że bilet do Baranowa będzie mniej więcej w cenie lotu lowcostem. Zresztą to pytanie tylko pokazuje, że ktoś i tak musi załacić za kolejke aglo na 200 km/h po nowej trasie zamiast standardowej 160 po linii grodziskiej.

    - nie ma wykupionych gruntu pod airport city. Nie ma i nie będzie? Znaczy co tam będzie - pegier? Przecież to praktycznie przy samym wejściu do terminala. Może jeszcze nie wykupią planowanej rezerwy i za dwie dekady zbudujemy sobie nowy port, bo ten też się zacznie dusić?

    - lotnisko miało kosztować 16 miliardów w tym 8 od "vinci" za 49%. Teraz komponent lotniskowy będzie odchudzony o kilkanaście miliardów i będzie kosztować... 42 miliardy. Co tu się odwaliło?, bo 16 miliardów minus kilkanaście miliardów, to powinno być za darmo albo jeszcze jakaś kasa z helikoptera powinna spaść.

    - MRO nie będzie, bo inne lotniska będą tańsze... No to super hub... Taki trochę... bez zaplecza.

    - cargo nie chce się przenosić, więc niech zostanie? W sumie to nikt nie chce się przenosić - każdemu wygodniej z okęcia.

    PS - mam pomysła - W pierwszej kolejności na baranów należy przenieść lotnictwo państwowe - niech dają przykład jak dla każdego będzie lepiej w Baranowie. W którym teraz roku mają otwierać 32? No to 31 grudnia 2031 wypad z okecia a jak nie zdążą to niech politycy jeżdzą do "warszawa-radom".

  18. #7418
    Awatar Rob_Sad

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ruphee Zobacz posta
    za odmienne zdanie zostałem trolem?
    Ale ja tego nie napisałem do Ciebie

    Cytat Zamieszczone przez ruphee Zobacz posta
    Powiedz to setkom firm które zbankrutowały, poprzez gówniane przepisy. Przy budowie autostrad mogło zostać oszukanych nawet kilkaset firm budowlanych.
    To ogólnie problem stopnia ucywilizowania prawnego PL. Ale nijak ma sie to do tego, kto w końcu zabrał się za budowę dróg i ruszył do przodu ogarniając projekt.

    Cytat Zamieszczone przez ruphee Zobacz posta
    Tylko jest tu pewien paradoks którego nie rozumiem, bo jeśli Baranów zostaje to jak ogarną kolej? Nie rozumiem dlaczego to tyle trwa i ciekaw jestem kosztów tych audytów - nie tylko samych ludzi ale kosztów opóźnień. Odwlekanie inwestycji to straty w odroczeniu zysków.
    Ogarnięcie syfu który jest to miesiące pracy. Wychodzi dopiero teraz ile kwestii jest w ogóle nieprzemyślanych, ile zamówionych w ciemno bez analiz. To musi trwać. Ja jestem zaskoczonym, że idzie szybko i boję się, że za szybko i zostaną popełnione błędy. Presja społeczna działa tu na szkodę.
    Kolej nigdy nie była ogarnięta i dojazd do CPK zawsze będzie problemem.
    Nie wiem jakich zysków spodziewasz się od razu po otworzeniu CPK. Aktualnie największym problemem jest minimalizacja strat wynikających z złych decyzji. Jakiekolwiek pochopne działania mogą zdecydować czy projekt w ogóle kiedykolwiek będzie rentowny. To, że CPK = gwarancja gigantycznych zysków to czysta propaganda.

    Cytat Zamieszczone przez ruphee Zobacz posta
    A jakie są przyczyny tej zapaści, na bazie jakich danych to stwierdzasz? Z czystej ciekawości pytam, bo nie znalazłem jakichś sensownych danych z ostatnich 10-15 lat.
    Przyczyna to po prostu zaniechanie inwestycji publicznych. Porównaj sobie ilość powstałych i powstających dróg przez ostatnie 8 lat i wcześniej. To samo dotyczy wszystkich innych dziedzin. Ja przez to zmieniałem branże (inwestycje dla wojska), bo po 2015 przetargi praktycznie zniknęły.



    Cytat Zamieszczone przez Marek. Zobacz posta
    Jak rozbudowywujesz swoja siatkę połączeń, to w naturalny sposób budujesz konkurencyjność. "Obszar oddziaływania" to bardziej elastyczny twór niż się wydaje.
    To jest oczywiste, ale siatki lepsze ma już wiele hubów w Europie i okolicy. W dyskusji o konkurencyjności chodzi raczej o to, co może dać CPK ponad to co mają już inni.

    Cytat Zamieszczone przez Marek. Zobacz posta
    Ma sens. Centralizacja z efektem skali w sposób naturalny zmniejsza koszty w przeliczeniu na lot, oraz tworzy nowe połączenia,

    Ani FRA, ani LHR, ani CDG, ani IST nie są położone centralnie w swoich krajach. To nie ma istotnego znaczenia.


    [/QUOTE]
    Cytat Zamieszczone przez Shrek Zobacz posta
    - nie będzie zakupu taboru z CPK
    - nie ma wykupionych gruntu pod airport city
    - lotnisko miało kosztować 16 miliardów w tym 8 od "vinci" za 49%. Teraz komponent lotniskowy będzie odchudzony o kilkanaście miliardów i będzie kosztować... 42 miliardy.

    urealnienie? uwzględnienie kwestii o ktorych nikt nie pomyslal?

    Cytat Zamieszczone przez Shrek Zobacz posta
    - MRO nie będzie, bo inne lotniska będą tańsze... No to super hub... Taki trochę... bez zaplecza.
    - cargo nie chce się przenosić, więc niech zostanie? W sumie to nikt nie chce się przenosić - każdemu wygodniej z okęcia.

    No ale to cargo miało dawać miliardowe zyski, więc dlaczego im jeszcze budować centra logistyczne? Nagle się okaże, że cargo nie chce CPK i wybierze Katowice. Wychodzi brak analiz.
    T0pek and Kazor like this.

  19. #7419

    Dołączył
    Apr 2019

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Shrek Zobacz posta
    - nie będzie zakupu taboru z CPK - będzie to robione przez IC. Airport express na 200km/h też, bo IC może robić przewozy na "zlecenie" tak jak są dotowane przewozy regionalne czy wszystkie aglo? Bo jak nie, to można się spodziewać, że bilet do Baranowa będzie mniej więcej w cenie lotu lowcostem. Zresztą to pytanie tylko pokazuje, że ktoś i tak musi załacić za kolejke aglo na 200 km/h po nowej trasie zamiast standardowej 160 po linii grodziskiej.
    Ta linia ekspresowa na 200km/h zawsze wzbudzała mój niepokój. Pamiętam, jak leciałem na Arlandę i gdy chciałem dotrzeć do centrum Sztokholmu, to spojrzałem sobie na Arlanda Express (0,5h drogi, odległość podobna do Centralna-Baranów). Jak zobaczyłem cenę 250 zł w dwie strony, to mi szczęka opadła i wziąłem autobus.

    Cytat Zamieszczone przez Shrek Zobacz posta
    - lotnisko miało kosztować 16 miliardów w tym 8 od "vinci" za 49%. Teraz komponent lotniskowy będzie odchudzony o kilkanaście miliardów i będzie kosztować... 42 miliardy. Co tu się odwaliło?, bo 16 miliardów minus kilkanaście miliardów, to powinno być za darmo albo jeszcze jakaś kasa z helikoptera powinna spaść.
    Te 20mld mniej to miało być z ceny całkowitej projektu (bodajże 150 mld na 130 mld).

    Cytat Zamieszczone przez Shrek Zobacz posta
    - MRO nie będzie, bo inne lotniska będą tańsze... No to super hub... Taki trochę... bez zaplecza.
    A czy na pewno jest sens, żeby spółka CPK budowała hangary? Nie lepiej, żeby firmy zainteresowane sobie wybudowały to, co potrzebują (pewnie z pomocą państwa jako odszkodowanie za wyłączenie ruchu na Chopinie)?
    Przecież obsługa na WAW samolotów latających z CPK będzie raczej nieopłacalna, więc chęć się na pewno znajdzie. A budowa hangarów i biur to nie są jakieś wielkie ramy czasowe.

    Cytat Zamieszczone przez Shrek Zobacz posta
    PS - mam pomysła - W pierwszej kolejności na baranów należy przenieść lotnictwo państwowe - niech dają przykład jak dla każdego będzie lepiej w Baranowie. W którym teraz roku mają otwierać 32? No to 31 grudnia 2031 wypad z okecia a jak nie zdążą to niech politycy jeżdzą do "warszawa-radom".
    A to popieram bardzo. Ale politycy nie będą sobie rzyci(a) utrudniać.
    Rob_Sad, T0pek and Kazor like this.

  20. #7420

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez cichy Zobacz posta
    Ta linia ekspresowa na 200km/h zawsze wzbudzała mój niepokój. Pamiętam, jak leciałem na Arlandę i gdy chciałem dotrzeć do centrum Sztokholmu, to spojrzałem sobie na Arlanda Express (0,5h drogi, odległość podobna do Centralna-Baranów). Jak zobaczyłem cenę 250 zł w dwie strony, to mi szczęka opadła i wziąłem autobus.
    Gorzej - ona nie będzie z Centralnej, tylko z głównej czyli nie ma wygodnej przesiadki do metra.

    Cytat Zamieszczone przez cichy Zobacz posta
    Te 20mld mniej to miało być z ceny całkowitej projektu (bodajże 150 mld na 130 mld).
    No tak - i teraz samo lotniko po oszczędnościach ma kosztować trzy razy więcej niż przed oszczędnościami - co tu się odwaliło?


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •