No to ci co chcą z Wrocławia etc na CPK będą mieli te trochę wolniejsze pociągi, a ci którzy jadą do Warszawy - szybkie, które się nie zatrzymują na CPK. Bo będą i jedne, i drugie...
Nie jestem przekonany.
Centralna to 15Mpaxow rocznie - dodajmy powiedzmy 7M na wschodnią i zachodnią (bo danych na same połączenia dalekobieżne nie mamy, ale to będzie coś koło tego). Razem Warszawa to 22Mpax.
CPK w założeniu 10Mpaxów na kolej. Przyjmijmy że 2/3 to Warszawa. 3,3Mpaxa na dalekobieżnych.
Wychodzi że dla 15% paxów w pociągu to CPK będzie stacją docelową. Chyba istotna grupa. Zwłaszcza że z Kalisza to będą pojedyncze procenty. Może jednak warto się zatrzymać?
No to ci co chcą z Wrocławia etc na CPK będą mieli te trochę wolniejsze pociągi, a ci którzy jadą do Warszawy - szybkie, które się nie zatrzymują na CPK. Bo będą i jedne, i drugie...
To, że uwielbiam "Pilota" Davisa i "Norton N22" Crichtona, nie robi ze mnie specjalisty od lotnictwa ani wypadków lotniczych.
Dobra więc tak:
Był sobie CPL,
Samo lotnisko tak być nie może, Samo lotnisko, to mają w już w Berlinie, dołóżmy komponent kolejowy,
Właśnie - KOLEJ DUŻYCH PRĘDKOŚCI!
Tak, to rewolucyjna zmiana. Zasługuje na zmianę nazwy - CPK!
Dobra jazda z koksem - slucham propozycji!
- fafnaście szprych!
- Y!
- kolejkę co 15 minut z centrum
- Jak biedakolejkę -Aeroekspress!
- 250 na godzinę!
- Ale to tylko aeroeksperess na 250, KPD szybciej!
- eee zróbmy czysta!
- czystapięćiesiąt!
- OK, no to mamy master plan!
- Dobra miśki, trochę się plany pozmieniały, szprych nie będzie, zostaje Y.
- Ale na 350?
- No tak na 350, ale na początku na 250,
- No i na CPK będą się tylko wolniejsze pociągi zatrzymywać, pewnie te na 200,
- No słabo, to wyjdzie jakieś 160 średnia,
- No nie bo jeszcze Kalisz, Brzeziny, coś jeszcze... W sumie to jak średnia wyjdzie 140 wyjedzie to będzie dobrze.
- no słabo, ale co zrobić...
- Aeroekspres na 250?
- Aeroeksperss na 250!
KDP jest niemal z definicji adresowana do podróży służbowych. Pomysł że najszybsze pociągi, w najlepszych slotach nie będą stawać na lotnisku, będącym w założeniu HUBem dla Europy środkowowschodniej, z centrum biznesowym airport city, jest pomysłem tak słabym że nie wiem nawet jak to określić.
Kurczę, ale zauważyłeś, że koncepcja wielu macek... szprych Wildowizji już jakby nie jest popierana?![]()
Będzie nowe lotnisko dla Warszawy (please bez rozśmieszania mnie z tym jaki to będzie hub regionalny), będzie szybka kolej do tego lotniska, będzie bardzo szybka kolej między dużymi miastami. A jeżeli z czasem okaże się, że więcej pasażerów woli dojeżdżać z WRO/POZ do CPK niż do WAW, to rozkład połączeń kolejowych może ulec zmianie...
To, że uwielbiam "Pilota" Davisa i "Norton N22" Crichtona, nie robi ze mnie specjalisty od lotnictwa ani wypadków lotniczych.
Jasne że zauważyłem. Natomiast wycinanie postoju na CPK dla najbardziej nastawionych na klientów biznesowych, najszybszych, najdroższych i w najlepszych slotach, pociągów dla przystanku, który z definicji powinien stanowić "świątynię biznesu" do mnie nie przemawia. Chybą że planiści już wiedzą że z tym całym hubem (nawet dla Polski a nie naszej części europy) i biznesowym airport city to ściema.
A to wszystko przy upieraniu się że kolejka na to lotnisko z warszawy musi być na 250, z dedykowanego dworca na zadupiu głównym, bo mimo przebudowy średnicy nie da się utrzymać czterech (już istniejących!) par pociągów na godzinę ze śródmieścia na lotnisko. I będziemy mieli chyba jedynie na świecie metro, dworzec centralny i stację ekspresu na lotnisko w żaden logiczny sposób ze sobą nie skomunikowane.
Wg mnie zupełnie nieistotne.
Jakbym jechał z WRO do WAW żeby se polecieć, byłoby dla mnie oczywiste posiadanie zapasu czasu.
I oczywiste, że czas liczy się dla ludzi z centrum bardziej.
Wolałbym liczyć na dobrą organizację Wawa Centralna - CPK, co 15 minut.
Ale nie wiem co się bardziej opłaca, finansowanie szybkiej aglomeracyjnej [tak sobie wyobrażam kolej na CPK] niż zatrzymywanie KDP tracąc czas i mnóstwo energii ;-)
Zwłaszcza że z obecnych połączeń do Żyrardowa, czyli odległość CPK, takie IR jedzie 31 minut, całkiem przyzwoicie...
TwĂłj Plan Podróşy - PociÄ gi i linie
PS:
To jest też niezłe xD, w tej chwili połączenia są bardzo gęste w kierunku Żyrardowa/zachodu.
CPK w tę stronę powinno iść.
A o ile krócej będzie na centralną - 10 minut, też to nikogo nie zbawi.
Ideą KDP na CPK jest właśnie to żeby były dobre połączenia. To jest dobre dla biznesu. Przeiadka na centralnej żeby wracać na CPK to co najmniej 45 minut.
Twardo piszą o Centralnej - https://www.portalsamorzadowy.pl/gos....html?mp=promo
Piotr
Na trasie z Poznania do Warszawy, kolej obsługuje mniej więcej 10-krotnie więcej pasażerów niż LOT. Oczywiście jest to spore uproszczenie, ale to daje wyobrażenie, czy CPK faktycznie będzie istotnym przystankiem, czy nie. Myślę, że 15% rzucone tu jako luźny eksperyment myślowy jest realistyczne, choć nadal dość optymistyczne. I zauważyłem, że w Poznaniu kształt rozwiązań kolejowych wokół CPK nie budzi większych emocji ani zainetersowania. Nie jestem biegły w tym temacie, ale nawet biorąc pod uwagę, że Okęcie generuje mnóstwo ruchu p2p i jakieś 3/4 (poprawcie mnie, jeśli się mylę) jego użytkowników tam zaczyna i kończy podróż, chyba kluczem jest skuteczne skomunikowanie CPK z Warszawą.
I to powinno być załatwone tanią, częstą i w zupełności wystarczającą na 160km/h kolejką ze _śródmieścia_ - Do tego żadne KDP nie jest potrzebne a wręcz zbędne - na 50km nie jezdzi się KDP tylko "komunikacją miejską".
Natomiast jak KDP ma już być na CPK, to swoją rolę, z oczywistych względów, będzie pełniło jakąkolwiek rolę tylko wtedy... jak pociągi KDP (a więc te "szybkie") będą się na niej zatrzymywały. Jak nie to będziemy mieć:
1 - Dojazd bieda-KDP (ale za to drogi) z lotniska na zadupie glówne zamiast Ubahnem do metra,
2 - KDP na CPK bez KDP na CPK.
Jednym słowem będzie to unikalna w skali świata koncepcja - w sam raz na jakiegoś ignobla:P
Dzięki za ten głos rozsądku. Dodam, że nowe lotnisko dla Warszawy powinno być skomunikowane nie tylko np. z D. Centralnym, ale z poszczególnymi dzielnicami. Dopiero wtedy odsunięcie od centrum miasta miałby jakiś sens. Inaczej pociąg będzie jeździł pusty, a nabijać będą alternatywne środki transportu plus oczywiście parkingi. POwinniśmy liczyć czas dojazdu z dzielnic, a nie 200, czy 300 km/h z punktu do punktu...
To, że uwielbiam "Pilota" Davisa i "Norton N22" Crichtona, nie robi ze mnie specjalisty od lotnictwa ani wypadków lotniczych.
Bo jak już pisałem - KDP "premium" jest adresowane głównie dla biznesu i takie CPK jest naturalnym celem dla takiej klienteli. Reasumując najbardziej CPK będą właśnie zainteresowaniu pasażerowie KDP premium, a nie wsiadający w Kaliszu czy Brzezinach pasażerowi "KDP-TLK" - więc jak coś ma się zatrzymywać na CPK to właśnie najbardziej powinno to "KDP-premium".
Oczywiście możemy sobie robić KDP premium ultra szybkiebez CVPK, KDP premium tylko z CPK, KDP - TLK z Kaliszem i berzezinami albe bez CPK oraz aeroexpress na 250. Widocznie jesteśmy bardzo bogatym krajem, żeby puścić dwa razy więcej pociągów żeby jeden się na CPK zatrzymywał, a drugi nie, dzięki czemu będzie 10 minut szybciej na centralnej. No bo przecież nie chcesz tego robić kosztem taktu - prawda?
Nawet jeżeli przyjmiemy że "dla biznesu" (a nie po prostu do szybkiego przemieszczania się), to zakładasz, że więcej "biznesu" chce jeździć na lotnisko, a nie do końcowej stacji![]()
Oraz jeżeli zachowamy częsty takt, to biznes mający potrzebę na lotnisko pojedzie pociągiem o godzinę czy półtorej wcześniejszym.
To, że uwielbiam "Pilota" Davisa i "Norton N22" Crichtona, nie robi ze mnie specjalisty od lotnictwa ani wypadków lotniczych.
Wydaje mi się, że przeceniasz potencjalną rolę CPK. Koleją z Poznania do Warszawy jeździ rocznie grubo ponad milion pasażerów. Sporo z nich w celach służbowych. Duże inwestycje infrastrukturalne muszą pokrywać faktyczne potrzeby, a ruch między głównymi aglomeracjami jest dużo istotniejszym zadaniem niż zaopatrywanie CPK. Oczywiście o niczym to nie świadczy, ale ja na Okęciu nie byłem od 2009, bo zawsze latam z POZ, a postawienie CPK tego raczej nie zmieni (możliwe, ze z CPK nie skorzystam nigdy, przynajmniej na te chwilę taka potrzeba wydaje sie mało prawdopodobna, chyba, ze akurat na jakiejs trasie LOT bedzie miał lepszą ofertę niz LH). Natomiast ileś razy byłem w tym czasie w Warszawie w celach niezwiązanych z podróżowaniem. Nie twierdzę, że luźne prognozy są powodem, żeby KDP się zatrzymywało (lub nie zatrzymywało) w CPK, ale jakoś nie przemawia do mnie narracja zgodnie z którą, CPK będzie szczególnie istotnym punktem na trasach z Poznania, czy Wrocławia. Pytanie czy CPK to będzie Okęcie 2.0, czy wielki hub pompowany według konserwatywnej, centralistycznej koncepcji. Moim zdaniem zdecydowanie to pierwsze, to będzie przede wszystkim lotnisko zaopatrujące aglomeracje warszawską i zważywszy na to, jak kosztowny będzie cały projekt, może warto przede wszystkim skupić się na wydajnym skomunikowaniu go z naturalnym źródłem ruchu. Tym bardziej nie podchodziłbym lekceważąco do takiego Kalisza, bo będzie z niego dużo łatwiej drenowac paxow, niż z Poznania, czy Wrocławia, które mają swoje lotniska z sensowną ofertą.
Zapewne też w praktycznie każdym jednym pociągu z Wrocka czy Poznania więcej osób będzie chciało do warszawy niż Łodzi. I co ma się nie zatrzymywać? Po prostu jakby nie liczyć to właśnie w tych "KPD premium" będzie stosunkowo najwięcej chętnych na CPK, więc to bez sensu wykreślać z postoju właśnie je.
Jakby nie był częsty to jak co drugi się na CPK nie zatrzyma to siłą rzeczy na CPK będziesz miał takt dwa razy rzadszy. Obstawiam takt 1,5 - 2 godziny. Więc nie dość że musisz czekać półtorej godziny na następny pociąg to jeszcze plus ze 25 ze względu na dodatkowe postoje i "wolniejsze składy". Wychodzi często dwie godziny (bo musisz być na konkretną godzinę i jak nie to jedziesz tym dwie godziny wcześniej) dłużej, żeby zaoszczędzić dla części paxów 10 minut w drodze do warszawy.
Ok - ja swoją argumentację napisałem. Chyba wystarczy.
Co raz weselej - https://www.portalsamorzadowy.pl/inw....html?mp=promo
Piotr
Tak a propos obsługi kolejowej - Mazowsze nie planuje obsługi i - jak wynika z komunikatu - nie planuje kupować składów na zasilanie 25 kV AC.
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadom...h--122192.html
Zakładki