VIDEO »   Spitfire RIAT 2024        GALERIA »   Zapraszamy do umieszczania zdjęć w naszej galerii   

Strona 380 z 382 PierwszyPierwszy ... 280 330 370 378 379 380 381 382 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 7,581 do 7,600 z 7636
Like Tree10947Likes

Wątek: CPK - Centralny Port Komunikacyjny

  1. #7581
    Awatar pasazernagape

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    SZZ/EPSC

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Marcin75 Zobacz posta
    Tak a propos obsługi kolejowej - Mazowsze nie planuje obsługi i - jak wynika z komunikatu - nie planuje kupować składów na zasilanie 25 kV AC.

    https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadom...h--122192.html
    To brzmi jak strzał w kolano. Frankfurt ma dwa dworce, dla pociągów ICE jak i dla pociągów regionalnych. Korzystałem z tego drugiego i zawsze tłum pasażerów.

  2. #7582

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    No a co mają planować, jak CPK nie jest tym zainteresowane i planuje zamiast SKMki własny AEx? Na razie wszystki jest palcem po mapie psane, więc nic dziwnego że w tej chwili nie planują zakupów, jak nie wiadomo jak to by miało działać.

  3. #7583
    Awatar kaspric

    Dołączył
    May 2012

    Domyślnie

    Na ten moment nie ma planowanej w dokumentach żadnej łącznicy z między LK1 i CPK, a Malepszak w tym temacie kluczy i mówi tylko o łącznicy wschodniej na początek - ciężko spodziewać się jakichkolwiek deklaracji na ten moment ze strony przewoźników
    Ja tam jestem umiarkowanym optymistą, tj. w tym, że "coś się pojawi", bo nie zakładam z góry absurdalnych decyzji, natomiast nie wygląda to tak, jak powinno - do tej pory łącznice wchodziły do CPK w formie X między LK1 i LK3 i dość oczywista była możliwość połączeń regionalnych przechodzacych X-em między LK1 i LK3 . Na ten moment połączenia regionalne musiałyby mieć stację końcową na CPK lub CPK Zachód (jeśli powstanie, bo już sam nie wiem, co poobcinali), co wyklucza połączenia przelotowe na Sochaczew czy Żyrardów. Dodatkowo na ten moment deklarują na CPK tylko AeX i KDP, co faktycznie może się skończyć tym, że przez brak konkurencji z regio i zwykłymi przelotowymi IC pokusa wrzucenia specjalnych taryf się ziści.

    PS czy sam węzeł CPK faktycznie ma być na 25 kV?
    WojciechCPK likes this.

  4. #7584

    Dołączył
    Jun 2016
    Mieszka w
    EPBA / EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kaspric Zobacz posta
    (...) PS czy sam węzeł CPK faktycznie ma być na 25 kV?
    Na szczęście tak. Będzie to jedyne miejsce w Polsce.
    WojciechCPK likes this.

  5. #7585

    Dołączył
    May 2015

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez FilipBB Zobacz posta
    Na szczęście tak. Będzie to jedyne miejsce w Polsce.
    No i właśnie będzie to przyczyna, dla której pociągi typu Dęblin - Warszawa - Grodzisk - CPK czy Siedlce - Warszawa - Ożarów - CPK miałyby nie kursować. Trzeba zapewniać kosztowny tabor dwusystemowy po to, by na 25 kV przejechać kilka kilometrów.

    Oprócz 25 kV jest jeszcze ETCS L2 jako dodatkowe cudo. Intercity wielokrotnie próbowało (bez skutku) doposażyć swoje niektóre lokomotywy w ETCS.

    A co do taryf: nie wiem, kto naobiecywał AEx, ale w pociągach dalekobieżnych taryfa dla Warszawa - CPK powinna być odstraszająca, bo to blokowanie miejsca na całej, długiej trasie.

  6. #7586
    Awatar bartoszcze

    Dołączył
    Dec 2016
    Mieszka w
    EPKM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Marcin75 Zobacz posta
    w pociągach dalekobieżnych taryfa dla Warszawa - CPK powinna być odstraszająca, bo to blokowanie miejsca na całej, długiej trasie.
    Odwrotnie, wystarczy sprzedawać na ten odcinek bez miejscówek.
    FilipBB likes this.
    To, że uwielbiam "Pilota" Davisa i "Norton N22" Crichtona, nie robi ze mnie specjalisty od lotnictwa ani wypadków lotniczych.

  7. #7587

    Dołączył
    Jun 2016
    Mieszka w
    EPBA / EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Marcin75 Zobacz posta
    No i właśnie będzie to przyczyna, dla której pociągi typu Dęblin - Warszawa - Grodzisk - CPK czy Siedlce - Warszawa - Ożarów - CPK miałyby nie kursować. Trzeba zapewniać kosztowny tabor dwusystemowy po to, by na 25 kV przejechać kilka kilometrów.

    Oprócz 25 kV jest jeszcze ETCS L2 jako dodatkowe cudo. Intercity wielokrotnie próbowało (bez skutku) doposażyć swoje niektóre lokomotywy w ETCS.

    A co do taryf: nie wiem, kto naobiecywał AEx, ale w pociągach dalekobieżnych taryfa dla Warszawa - CPK powinna być odstraszająca, bo to blokowanie miejsca na całej, długiej trasie.
    Nie ma innej opcji dla KDP jak 25kV. Niestety, Koleje Mazowieckie będą musiały się wysilić i zainwestować. Ewentualnie liczę, że Ministerstwo Infrastruktury dofinansuje koszt aparatury na 25kV. Jak dobrze pamiętam to w obecnym konkursie były dodatkowe punkty za wielosystemowość ale nikt się nie miał takich składów zamówionych.

    Odnośnie ETCS, PIC chciał zainstalować ten system w 10 lokomotywach co się nie udało. Jednocześnie zamówił ponad 120 nowych lokomotyw EU160 i EU200, które ten system mają.

  8. #7588

    Dołączył
    May 2015

    Domyślnie

    O, na "ryneczku" pojawił się wywiad z Piotrem Rachwalskim z zarządu CPK odnośnie obsługi kolejowej:
    https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadom...ly-122387.html

    Kilka kwestii:

    1. Częstotliwość "szybkich" na odcinku Warszawa - Łódź co 15' (4 tphpd)
    2. AEx - do CPK co 15' (4 tphpd), dalej co 30' do Łodzi
    3. Podróż Warszawa Centralna - CPK ok. 20'
    4. Chcą, by pociągi jeździły średnicą, O ILE POZWOLI NA TO JEJ PRZEPUSTOWOŚĆ.
    Tu uwaga ode mnie: obecnie jest kolejna iteracja rozmów o tym, jak zrobić średnicę. Planowane łącznie 8 tphpd na układzie dalekobieżnym znacząco go obciąży. Realnie nie ma co liczyć na więcej "slotów" niż 20 (co 3 minuty), z tym że realne eksploatacyjnie biorąc pod uwagę zjazdy pociągów z różnych kierunków jest 15 (co 4 minuty), z pozostawieniem dwóch slotów na godzinę w rezerwie (czyli realnie 13 slotów). Wykorzystanie 8 na połączenia na CPK nie jest realne, bo poza tym przez dalekobieżną średnicę musi przejść ruch na Kraków (2-3 tphpd), Katowice (2 tphpd), Kutno/Bydgoszcz/Toruń/Poznań/Szczecin po LK3 (2 tphpd), Łódź przez Skierniewice (1 tphpd) zakładam, że powiązany z przyjazdami od strony wschodniej.
    5. Piotr Rachwalski zdaje sobie z tego sprawę, więc mówi o pożenieniu AEx z pociągami albo podmiejskimi na Legionowo, Mińsk, Tłuszcz czy Otwock albo dalekobieżnymi na Olsztyn, Białystok czy Lublin.
    6. Chyba brakuje montażu finansowego, bo wspomina się o współfinansowaniu AEx przez władze Warszawy i Łodzi. Niespecjalnie to widzę.
    7. CPK nie będzie organizatorem. Jak oferta będzie słaba - pretensje do marszałka.
    8. Planowany postój w Brzezinach (hmmm)
    9. Przystanki CPK Zachód i Wschód dla REx - zdecydują organizatorzy i przewoźnicy (czyli nie wiadomo kto i w oparciu o co)
    10. Finansowanie połączeń - brak szczegółów
    11. Połączenia regionalne: "mamy nadzieję, że władze województw będą inwestować w uruchamianie połączeń na linii Y"
    FilipBB likes this.

  9. #7589

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    Ogólnie wygląda na to że z dojazdem będzie... nie wiadomo jak. A jak nie wiadomo, to znaczy że będzie kiepsko, bo jakby miało być dobrze to by było wiadomo że ma być dobrze
    Gdabski, myszygon, Kazor and 1 others like this.

  10. #7590

    Dołączył
    Apr 2025

    Domyślnie



    Problemy z finansowaniem...


    Pan Lasek Maciej informuje⏬
    🤜PPL S.A. i CPK Sp. z o.o. prowadzą analizy dotyczące struktury finansowania projektu.
    🤜Szacuje się, że WZROST komponentu DŁUGU wyniesie do 6 mld PLN.


    Wstępnie PPL miał dać 8,3 mld, jak widać ta kwota może spaść do ok. 2 mld zł.
    Co więcej, PPL te środki i tak ma pozyskać z długu.


    Jak zaplanowano finansowanie w części "Inwestycje Lotniskowe" w Programie Wieloletnim 2024-2032 z grudnia 2024 roku⏬
    ▶Skarbowe papiery wartościowe -7,5 mld zł
    ▶Dłużne finansowanie komercyjne -26,9 mld zł
    ▶Inwestorzy - 8,3 mld zł


    Jak może być po zmianach zapowiedzianych w piśmie pana ministra⏬
    ▶Skarbowe papiery wartościowe -7,5 mld zł
    ▶Dłużne finansowanie komercyjne -32,9 mld zł↗
    ▶Inwestorzy - 2,3 mld zł↘


    Jest to dość oczywiste, o tym, że PPL nie poradzi sobie z tak dużym wkładem na budowę CPK pisano od dawna.




    Interpelacja nr 7827
    w sprawie podjęcia decyzji o wystąpieniu PPL w roli inwestora w CPK


    https://sejm.gov.pl/INT10.nsf/klucz/.../i07827-o1.pdf

  11. #7591
    PeK
    PeK jest nieaktywny

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    @WojciechCPK - Gdyby poprzednia formacja rządząca uruchomiła projekt CPK w trybie "projektuj i buduj" w 2019 roku - jak sama publicznie deklarowała - to czekalibyśmy dziś mniej niż 3 lata na startup CPK, a inflacja miałaby mniejszy wpływ na koszty CPK. Avanti Wojciechu.

    Piotr

  12. #7592
    Awatar Rafciooo77

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Śląsk Cieszyński

    Domyślnie

    Piniendzy nie ma i nie będzie 😑
    mammecyje likes this.
    UL984 UN744 UM984



    "Widziałem rzeczy, o których Wam ludziom nawet się nie śniło."

  13. #7593

    Dołączył
    Apr 2017
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    CPK nie ma kasy, na pociągi nie ma, rozbudowa Okęcia się spóźnia - idealnie będzie pasowało jeśli przyjdzie kolejny kryzys finansowy

  14. #7594
    Awatar Rafciooo77

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Śląsk Cieszyński

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mpg774 Zobacz posta
    CPK nie ma kasy, na pociągi nie ma, rozbudowa Okęcia się spóźnia - idealnie będzie pasowało jeśli przyjdzie kolejny kryzys finansowy
    Po co im to było? Trzeba było zgodnie z tym co komunikowali przeciąć temat i położyć projekt. Tak kto jest jak program układa się pod sondaże.
    UL984 UN744 UM984



    "Widziałem rzeczy, o których Wam ludziom nawet się nie śniło."

  15. #7595

    Dołączył
    Apr 2025

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mpg774 Zobacz posta
    CPK nie ma kasy, na pociągi nie ma, rozbudowa Okęcia się spóźnia - idealnie będzie pasowało jeśli przyjdzie kolejny kryzys finansowy
    Ale budowa CPK też jest opóźniona według "realnego harmonogramu".


    Jeszcze w lutym rozpoczęcie postępowania wykonawczego na palowanie terminala planowano na III/IV kwartale 2025 roku.


    Teraz jest to "początek" 2026 roku:


    W lipcu w Sejmie prezes CPK mówił tak:
    "Planowane jest uzyskanie pozwolenia na budowę w pierwszym kwartale 2026 roku i rozpoczęcie robót naziemnych w trzecim kwartale 2026 roku,
    fundamentowanie (i budowa tunelu) w drugim kwartale 2026 roku"

    Czas mobilizacji wykonawcy to 2-4 miesiące (według jednej z interpelacji Laska), więc umowa powinna być w I kwartale 2026 najpóźniej.

    Dlatego mamy teraz JUŻ 1-2 kwartały opóźnienia, a nie minął rok od konferencji premiera.

  16. #7596

    Dołączył
    Apr 2017
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Bądźmy szczerzy - nikt kto cokolwiek wie o publicznych projektach się nie spodziewa że projekt CPK powstanie o czasie. Nawet wobec "urealnionego" planu.
    Wszyscy wiemy że port lotniczy Berlin Brandenburg nie został zbudowany w tydzień!

    Cytat Zamieszczone przez Rafciooo77 Zobacz posta
    Po co im to było? Trzeba było zgodnie z tym co komunikowali przeciąć temat i położyć projekt. Tak kto jest jak program układa się pod sondaże.
    Osobiście jestem niechętny CPK w trybie pilnym - bo Okęcie jest dla mnie bardzo wygodne z centrum Warszawy i nie wierzę w potrzebę wielkiego lotniska dla Warszawy szybko. Ale nawet ja przyznam że będzie potrzebne. Więc niech projekt powoli idzie do przodu - niech zabezpieczą ziemię, zaczną budować tory, remont i rozbudowę linii średnicowej w Warszawie itd. Jak dobrze pójdzie to do 2040 się to uda zrobić, i może się to ładnie spasować z opóźnionym CPK.
    Przemm likes this.

  17. #7597

    Dołączył
    Feb 2017

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez WojciechCPK Zobacz posta
    W lipcu w Sejmie prezes CPK mówił tak:
    "Planowane jest uzyskanie pozwolenia na budowę w pierwszym kwartale 2026 roku i rozpoczęcie robót naziemnych w trzecim kwartale 2026 roku, fundamentowanie (i budowa tunelu) w drugim kwartale 2026 roku"
    Pytanie jak te plany mają się do spraw formalnych? Bo jak na razie decyzja lokalizacyjna dla CPK wydana na początku tego roku jest nieprawomocna, gdyż wpłynęło ok. 40 odwołań. A zatem należy je rozpatrzyć. Na niektóre prace to nie wpływa (wydano pozwolenie na budowę linii wysokiego napięcia chociażby) ale na inne - tak. Tak więc plany są ale realnie patrząc należy liczyć się z opóźnieniami.

  18. #7598

    Dołączył
    Apr 2025

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Przemm Zobacz posta
    Pytanie jak te plany mają się do spraw formalnych? Bo jak na razie decyzja lokalizacyjna dla CPK wydana na początku tego roku jest nieprawomocna, gdyż wpłynęło ok. 40 odwołań. A zatem należy je rozpatrzyć. Na niektóre prace to nie wpływa (wydano pozwolenie na budowę linii wysokiego napięcia chociażby) ale na inne - tak. Tak więc plany są ale realnie patrząc należy liczyć się z opóźnieniami.
    Przełożenie linii 110 i 220 kV miało swoją decyzję lokalizacyjną (DL) z rygorem.
    Aktualny zarząd wycofał wniosek o nadanie rygoru DL dla lotniska, a także nie zapowiada się by skorzystali z zezwolenia na zajęcie nieruchomości (art.52. uCPK) co pozwala szybciej składać wnioski o PnB.

    Jednocześnie mają już ponad 3 miesiące opóźnienia w odbiorze projektu budowlanego od Fostera, ostatnio słyszałem "jak nie w kwietniu to w maju odbierzemy".
    W styczniu pisali, że do końca 1 kwartału zdążą.
    Więc sprawa odwołań od decyzji lokalizacyjnej po uzyskaniu zezwolenia z art.52. nie ma negatywnego wpływu na harmonogram, samo wydanie PnB już wymaga ostatecznej DL, ale do przełomu 2025/2026 powinni zdążyć, jeśli będzie minimalna presja w MRIT.
    Jeśli nikt nie będzie tej sprawy specjalnie pilnować to rozpatrzenie ponad 40 odwołań zajmie 2-3 lata, tego należy się obawiać.
    Wtedy będziemy walczyć o otwarcie w 2035 roku.

    Cytat Zamieszczone przez mpg774 Zobacz posta
    Bądźmy szczerzy - nikt kto cokolwiek wie o publicznych projektach się nie spodziewa że projekt CPK powstanie o czasie. Nawet wobec "urealnionego" planu.
    Wszyscy wiemy że port lotniczy Berlin Brandenburg nie został zbudowany w tydzień!






    Osobiście jestem niechętny CPK w trybie pilnym - bo Okęcie jest dla mnie bardzo wygodne z centrum Warszawy i nie wierzę w potrzebę wielkiego lotniska dla Warszawy szybko. Ale nawet ja przyznam że będzie potrzebne. Więc niech projekt powoli idzie do przodu - niech zabezpieczą ziemię, zaczną budować tory, remont i rozbudowę linii średnicowej w Warszawie itd. Jak dobrze pójdzie to do 2040 się to uda zrobić, i może się to ładnie spasować z opóźnionym CPK.
    Oczywiście, że nie było szans by idealnie zrealizować "realny harmonogram", ale złapanie opóźnienia 1-2 kwartały niecały rok od konferencji premiera to jednak spora porażka i bardzo źle wróży na przyszłość.

    Co do tej pilności, to z takim podejściem to CPK do 2050 roku nie powstanie.

  19. #7599

    Dołączył
    Apr 2017
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    taki tekst spotkałem z 17 kwietnia - "w tym roku przetarg na 9-kilometrowy tunel KDP w Warszawie"

    i zaciekawiło mnie planowanie na dodatkowe opóźnienia
    "To będzie 9,5-kilometrowy tunel, najdłuższy w Polsce i bardzo drogi. Powinien zostać oddany do użytku do 2032 roku jednak ten termin jest zagrożony z uwagi na przeciągające się uzgodnienia i ew. optymalizację pod kątem wykorzystania np. do celów obrony cywilnej. Oczywiście, z budową tunelu pod Odolanami wiążą się duże wyzwania projektowo-budowlane, dlatego planujemy jednocześnie dwie, a nawet trzy łącznice zapewniające alternatywny dojazd (z Warszawy do CPK) – mówi Rachwalski."

    I widzę że politycy znowu grają CPK. Dziwne że elektorat się tak tym ma przejmować...

  20. #7600
    Awatar bartoszcze

    Dołączył
    Dec 2016
    Mieszka w
    EPKM

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez mpg774 Zobacz posta
    I widzę że politycy znowu grają CPK
    Ale w tym tekście, czy ktoś odpalił z tym tematem w obecnej kampanii?
    To, że uwielbiam "Pilota" Davisa i "Norton N22" Crichtona, nie robi ze mnie specjalisty od lotnictwa ani wypadków lotniczych.


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •