Docinek o kulturze komentować nie ma sensu natomiast, co do drugiej części ciężko przejść obojętnie.
Bezpośrednio odnosisz się do mojej wypowiedzi (będącej wyjaśnieniem dla innego użytkownika pytającego o dane zjawisko), w której stwierdzam (co nawet sam cytujesz):
... po czym umieszczasz tu filmik jakiegos szukającego sensacji goscia z jutuba (mówiącego dokładnie coś przeciwnego) i piszesz, że to moja teza. Srlsy?
To, że pół tego wątku jest zawalona dziwnyni teoriami czy jakimiś horrendalnyni analizami AI to wiadomo, ale nie oznacza, że każdy kto tu pisze bawi się w śledczego.
Niniejszym proszę na przyszłość nie czytać wybiórczo, a jeśli ta prośba to zbyt to wiele to chociaż powstrzymać się od przypisywania komuś fałszywych stwierdzeń.
A na problem tego typu teorii jak te w filmie polecam spojrzeć w szerszej perspektywie, np. poprzez sekcję komentarzy.
za pprune:
Więc pogłoski jakoby cokolwiek odczytano z EAFR są mocno przesadzone, cytując klasykaThis confidence that the EAFR has already been read is misplaced. It’s a specialist piece of equipment and probably can’t even be downloaded in India. It’s most likely on its way to the NTSB, the BEA or the AAIB (UK) for analysis which will be done under strict conditions (for obvious reasons).![]()
--
Leszek A. Szczepanowski
W tej katastrofie jest wszystko na tacy (włącznie z zarejestrowanym całym lotem- ewenement wśród katastrof ) , wszystkie części włącznie z silnikami są dostępne, jest pełna zachowana komunikacja a nic nie zostanie ustalone. Nie ma obecnie nawet przekonywujących teorii.
Litości... dopiero ekipa badająca wypadek przybyła na miejsce.
To nie CSI, ze po kilku chwilach masz rozwiązanie.
Pozdrawiam
K.Gajda
Ale ja napisałem, że "wszystko jest na tacy"
co odczytano z drugiej skrzynki ? są jakieś informacje co piloci mówili ?
Tak dokładnie, muszę przyznać się do błędu. Dałem się zakręcić jak sprężyna. W ferworze przeglądania różnych artykułów nie zwróciłem uwagi, ze to zupełnie inny lot był i inna katastrofa za co przepraszam bardzo, nie chciałem siać zamętu. Po prostu pomyłka moja (aż wstyd)
Poproszę moda o usunięcie tego posta ze zdjęciem bo nic nie wnosi. Zdjęcie już usunąłem.
Zmieniam także zdanie co do uratowanego cudownie gościa - wczoraj był u mnie kolega pilot i trochę o tym rozmawialiśmy, oglądaliśmy zdjęcia i rzekomy film na którym koleś wychodzi z niczego praktycznie i biorąc pod uwagę zniszczenia oraz domniemana ilość paliwa która mogła być w samolocie nie jest możliwe, żeby ktoś taki wybuch przeżył. On musiał albo tam być blisko ale nie leciał, albo ktoś inny leciał na jego papiery np. brat, którego potem tak usilnie szukał. Poczekamy zobaczymy.
Nie jestem trollem ani nie mam nic wspólnego z zabawami AI. Czytam forum od lat kiedy było jeszcze pod innym adresem, ale nigdy się nie rejestrowałem aż do teraz. I to tyle gwoli wyjaśnienia, bo się głupio poczułem.
Pytanie w temacie: czy gdzieś można w ogóle śledzić postęp prac komisji śledczej czy musimy tylko czekać na raport końcowy?
"On Jun 17th 2025 an official, a former Air India Captain trained by the Captain of the accident flight, stated, that the CVR has been successfully read out, the voices on the CVR are very clear. It is becoming gradually clear from the newly emerging evidence that there was probably zero negligence in the cockpit, the crew did not give up until the very last moment. The probability of a technical cause is high. A preliminary report by India's AAIB can be expected in a few days."
Korek parowy to ciekawa teza, ale sądzę, że sama w sobie mało realna zważywszy na temperaturę wrzenia nafty lotniczej, a nawet najlżejszej jej frakcji. Za to ciągle nie odnalazłem, ani nikt nie podzielił się wiedzą, jak jest fizycznie realizowane odpowietrzenie zbiorników / napowietrzenie azotem, a konkretnie - czy może dojść w zbiornikach do wzrostu ciśnienia powietrza / par - jeżeli tak, to gwałtowne uwolnienie takiego nadmiaru ciśnienia jak najbardziej korek parowy może wytworzyć w połączeniu ze wzrostem temperatury paliwa.
Ja raczej stawiałbym na efekty inercyjno-grawitacyjne w odniesieniu do paliwa w sytuacji stromego wznoszenia i przyspieszenia w połączeniu z niedziałającymi pompami - to też może wytworzyć korek parowy / powietrzny, szcególnie jak przewód paliwowy jest prowadzony nie cały czas do góry na odcinku silnik - zbiornik, tylko do góry i do dołu. Grawitacyjnie nie da się pokonać takiego korka - gdyby wystąpił.
Na ten temat odbyła się wymiana myśli parę postów powyżej "pyskówki"
W skrócie poddano wątpliwość. że odczyt CVR był możliwy w Indiach. Inne źródła podają, że jednak odczyt był możliwy, więc nic to nowego nie wnosi...
Dla mnie te materiały, które wrzuciłeś to dośc sprawnie złożona kompilacja treści dostępnych w internecie złożona przez "AI" (chociaż to nie jest AI sensu stricto) w taki sposób że dośc przyjemnie się czyta i profesjonalnie wygląda na pierwszy rzut oka, ale po uważanym wniknięciu w szczególy widać, że to tylko odtwórcza kompilacja dostępnych materiałów. W takich tematach, jak ten, jest w zasadzie szkodliwa, ponieważ wygląda na tyle dobrze, że wiele osób przyjmie to bez zastrzeżeń. To samo dotyczy innych specjalistycznych materii jak medycyna, prawo itd.
W tym sensie popieram wniosek, aby dla takie rzeczy trzymać w wydzielonym miejscu z wyraźnym ostrzeżeniem "made by AI".
Właśnie natrafiłem na taki news:
https://vt.co/news/world/object-that...sitting-in-11a
Co musi się stać, żeby drzwi awaryjne same odpadły?
@angin, schemat jest podobny dla większości samolotów, natomiast szczegółowa wiedza nt. konkretnego systemu jest nikomu, poza technikami, nie potrzebna stąd pewnie cięzko coś znaleźć. Ogólna zasada czy to dla 737, 747, 777 czy 787 jest taka, że zbiorniki połączone są ze sobą przewodem odpowietrzającym, który po lewej i prawej stronie kończy się ujściem do zbiornika wyrównawczego o niewielkiej pojemności w końcówce każdego skrzydła (surge tank), a który to ma z kolei bezpośrednie połączenie z chwytami powietrza (wspomniane wcześniej, charakterystyczne w kształcie profile NACA). W tych zbiornikach gromadzi sie m.in. nadmiar paliwa jeśli ktoś przeleje przy tankowaniu i tamtędy też wydostaje sie ono na zewnątrz. System uzupełnia system zaworów m.in. pływakowych, które w niektórych położeniach paliwa w zbiorniku blokują linie odpowietrzające nie pozwalając na ucieczke paliwa, zawory zwrotne i co ważne w kontekście tego co piszesz zawory upustowe. Chwyt naca mają tzw. flame arrestors, które, nie wnikając w szczegóły techniczne ich budowy, mają za zadanie chronić zbiorniki przed zapłonem paliwa z zewnętrznego źródła ognia. Jeżeli doszloby do ich zatkania, czy jakichkolwiek rosnących ponad normę różnić ciśnień zadziała pressure relief valve wlasnie.
To jak, czy i ile powietrza tłoczy NGS to w tym świetle nie ma znaczenia.
A tak poza tym, nie bardzo wiem jaki to ma związek z tematem![]()
Taaaa... samolot Ataar India lecący do Tiutiurlistanu. Na ratunek z Krakowa wyruszyła ekspedycja pod dowództwem Smoka Wawelskiego. :-)
Chłopie!
To nie był ani zupełnie inny lot, ani inna katastrofa, tylko obrazek pochodzący z generatywnej SI, która sobie nie poradziła z napisem.
Zakładki