Chciałbym zwrócić uwagę na mapkę lotniska (która najpierw pojawiła się chyba na forum smoleńskim). Zamieścił ją również Siergiej:
Đ�ľĐą-аНŃ�ąĐžĐźŃ�Picasa - ĐĄĐľŃ�łĐľĐš Đ�źĐľĐťĐ¸Đ˝ - Đ�˛Đ¸Đ°ĐşĐ°Ń�°Ń���žŃ�.. , a pod tym materiałem kilka uwag wpisał "Tomasz". Jeden z tych komentarzy zwrócił moją uwagę.
One can observe divergence s between the true runway course indicated on the chart 266d46m and true runway course in Google Earth 266d73m. All coordinates seem to be shifted to the east by 180-300 m, but while runway threshold coordinates are shifted 30 m to the south, the inner NDB coordinates are shifted to the north by 100 m. I wonder if and what coordinates were entered to FMS by the crew?
Może Panowie znający się na tajnikach pilotażu weźmiecie pod uwagę te rozbieżności pomiędzy faktycznym położeniem pasa startowego, a wartościami umieszczonymi w tej karcie?
Czy jeśli jest prawdą, co ostatnio się wałkuje w mediach, że system TAWS działał do końca, to mógł mieć naniesione owe nieprecyzyjne dane dotyczące lokalizacji pasa startowego z tej dokumentacji, skoro brakuje lotniska w normalnej bazie?
Jeśli istnieje prawdopodobieństwo, że wprowadzono te nieprecyzyjne dane do systemu pokładowego, to czy by to mogło wyjaśniać, dlaczego piloci sądzili, że są w zupełnie innym miejscu niż byli faktycznie?
Czy można na podstawie danych zawartych w tej karcie obliczyć, jak by leciał samolot posługujący się tymi wartościami i gdzie by trafił ?
PS
Przepraszam za amatorski język, ale nie jestem pilotem. Ja tylko focę fruwadła na przelotowych.
Zakładki