VIDEO »   Spitfire RIAT 2024        GALERIA »   Zapraszamy do umieszczania zdjęć w naszej galerii   

Strona 77 z 119 PierwszyPierwszy ... 27 67 75 76 77 78 79 87 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1,521 do 1,540 z 2376
Like Tree190Likes

Wątek: 2010.04.10 TU-154 - Samolot Prezydenta RP rozbił sie pod Smoleńskiem

  1. #1521

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Ale czemu nadal się obniżali ,pomimo komendy "Odchodzimy"??????????
     

  2. #1522

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez H3rlitZ Zobacz posta
    Nie mogę uwierzyć. Oni rzeczywiście odliczali do 20m. Dodatkowo na 80 m pojawia się "odchodzimy". Co nam to wyjaśnia?
    To, że odpowiedzialność za katastrofę ponosi załoga, w szczególności kapitan. Dlaczego pomimo zejścia poniżej minimów, pomimo słów odchodzimy, pomimo powtarzającego się pull up schodził niżej??? Tego na 100% pewnie nie dowiemy się nigdy ale słowa "Miałem tak... a jak już wylądowaliśmy....tylko w Gdańsku mieliśmy" wskazują, że procedury łamano już wcześniej i się udało wiec łamali je świadomie ponownie. Słowa "na razie nie ma decyzji prezydenta co dalej robić" pozostawię bez komentarza.
     

  3. #1523

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Ottawa

    Domyślnie

    Witam po raz pierwszy w tym watku. Wstrzymywalem sie z komentarzem do opublikowania przynajmniej zapisow VCR. Zeby bylo jasne: nie jestem pilotem liniowym ani wojskowym, ani kontrolerem.

    10:24:49,7 – JAK – (…) pizda tutaj jet. Widac jakies 400 metrow (…) podstawy sa ponizej 50 metrow.
    10:24:51,2 – wieza – (…) warunkow do ladowania brak.

    Moim zdaniem, piloci mieli w miare jasny obraz. Za chwile jednak:

    10:25:05,8 – JAK – (…) mozecie sprobowac, jak najbardziej.

    Moze zabrzmi to troche brutalnie, ale czy piloci JAKa nie namawiaja czasem do zlamania procedur (widzialnosc ponizej minimum) – glupota to? brak wyszkolenia?

    10:26:19,1 – Kpt. Protasiuk mowi “(…) nie damy rady usiasc”, ale za chwile “Sprobujemy podejsc, zrobimy jedno zejscie (…)”

    10:35:22,6 – wieza – (…) od 100 metrow byc gotowym do odejscia (…)

    10:40:07,7 – TERRAIN AHEAD.

    10:40:41,3 – 100 metrow.

    Wg. instrukcji wiezy - czas spadac. Mija dlugie 9 sekund (10:40:50,5), TAWS drze sie PULL UP, dopiero wtedy 2-gi mowi odchodzimy. Brak reakcji kapitana.

    10:40:52,4 I 10:40:54,7 – wieza – Horyzont.

    10:40:59,7 – drzewo.

    Slowem – 52 sekundy od TERRAIN AHEAD do drzewa ….. No coz, z bazujac tylko na VCR wniosek jest jeden ….. Ale: VCR powinno zostac zestawione z zapisem danych.

    I jeszcze 10:30:32,7: <b>Na razie nie ma decyzji prezydenta, co dalej robic<b>

    Po pierwsze: to kto do cholery rzadzil na pokladzie 101? Po drugie, czy ta “decyzja” jest gdzies ukryta w tych niezrozumialych kawalkach potem?
    Pozdrowionka
     

  4. #1524

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    7 sekund lecieli na 100 metrach, na wysokosci decyzyjnej.
     

  5. #1525

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznan

    Domyślnie

    Witam. Stenogramy w zasadzie niewiele (jeśli cokolwiek) wyjaśniają bez zestawienia z danymi lotu, ale mam pytanie dotyczące systemu TAWS:
    - w jakich okolicznościach uruchamiane jest ostrzeżenie "TERRAIN AHEAD" (jaka jest różnica pomiędzy tym, a "PULL UP" lub "SINK RATE")?
    - czy ostrzeżenie "TERRAIN AHEAD" powinno automatycznie skutkować odejściem na drugi krąg, czy można kontynuować podejście?
     

  6. #1526
    Awatar ural

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPKT, EPKM

    Domyślnie

    Odchodzimy powiedział drugi oficer - decyduje kapitan. Mnie zastanawiają dwie wypowiedzi, na które nikt nie zwraca uwagi i o których media wciąż nie trąbią:

    Kazana (10:30:54,4) do pilotów: "Na razie nie ma decyzji prezydenta, co dalej robić";
    Nierozpoznany głos (10:38:00,4): "Wkurzy się, jeśli jeszcze (dalszy ciąg niezrozumiały";
    10:39:07,5 - w tle glos gen. Błasika

    Niczego nie sugeruję, ale jestem ciekaw kto się wkurzy i jaką to decyzję miał przynieść do pilotów dyrektor Kazana w imieniu prezydenta na 10 minut przed lądowaniem...
     

  7. #1527
    Awatar maciej120

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    EPPO/EDDF

    Domyślnie

    Dlaczego znizali dalej? Wg mnie to nie oni znizali, myslisz ze od momentu decyzji o zaprzestaniu znizania samolot od razu przestanie opadac?

    ten tekst mnie zmiażdżył
    10:11:01 Nie no ziemie widac, cos tam widac... Moze nie bedzie tragedii
     

  8. #1528

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Czy jest możliwe by dowodca podchodząc do lądowania ignorował informacje podawane mu o wysokości i kierował się tylko radiowysokościomierzem ? Bo tak to wyglada ! Ta prędkość schodzenia 2 - 3 razy większa niż standartowa.
     

  9. #1529
    Awatar ural

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPKT, EPKM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez TiGRA Zobacz posta
    Proszę o rozwianie moich wątpliwości...
    Z zapisu widać, że prawie 90% wypowiedzi osoby "A" jest niemożliwa do odczytania... pozostała część sugeruje czynny udział w podejściu do lądowania? drugi pilot?
    "A", to nieokreślony rozmówca. Może nim być każdy - kapitan, drugi pilot, inżynier pokładowy, Błasik, Kazana - ktokolwiek. Stąd też w przypadku "A" tak dużo problemów ze zrozumieniem wypowiedzi "tych osób", bo owe kwestie mógł wypowiadać ktokolwiek.
     

  10. #1530

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Poznań/EPPO

    Domyślnie

    Co do treści zapisu,
    normalna korespondencja, "nie zrozumiała" decyzja o kontynuowaniu lądowania itd.
    Mnie zaciekawił tylko jeden fragment:
    10:39:07,05 Mechanizacja skrzydła przeznaczona jest do...

    W tle czyta listę Błasik, ok. ale kto, to co wyżej zacytowałem, powiedział i do kogo???
    W czasie lądowania odbywało się jakieś szkolenie? co tam się działo (polskie przekleństwo).
    Ilu ich tam było w tej kabinie!
     

  11. #1531
    Awatar ural

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPKT, EPKM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Marcelixt Zobacz posta
    Ale czemu nadal się obniżali ,pomimo komendy "Odchodzimy"??????????
    Owego odchodzimy nie traktowałbym jako komendy, tym bardziej, że wypowiada to DRUGI pilot, a nie kapitan. To raczej przypomnienie, że przy 100m powinno nastąpić odejście na drugi krąg. Natomiast kapitan podejmuje ostateczne decyzje - z wypowiedzi w żadnym momencie nie wynika, żeby kapitan zdecydował się na owe odejście - nie nastąpiło potwierdzenie odejścia, najpewniej nie doszło także do rozpoczęcia procedury (to i tak wyjdzie z zapisu z drugiej skrzynki). Z wypowiedzi osób obecnych w kabinie w żadnym momencie nie można wnioskować, że samolot obniżał się wbrew ich woli po osiągnięciu pułapu 100m. Stąd wniosek, że kapitan zdecydował się świadomie na złamanie przepisów i spotkało się to z cichym przyzwoleniem drugiego pilota i gen. Błasika. I jeszcze jedno - jakieś media (bodaj RMF) podały, że hasło 100m wypowiada Błasik. Bzdura. Następuje to dokładnie o czasie 10:40:41,3 i wypowiada to "A", czyli nieokreślony rozmówca - może nim być każdy, co więcej w przypadku "A" może chodzić o więcej osób - po prostu nagranie musiało być tak kiepskie, że nie dało się stwierdzić, kto daną kwestię wypowiada, ale mógł to być absolutnie ktokolwiek, kto był wtedy obecny w kabinie pilotów (najpewniej zwykle któryś z pilotów, lub inżynier pokładowy).
     

  12. #1532
    GSK
    GSK jest nieaktywny

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Chiswick, Londyn

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Danny Zobacz posta
    Słowa "na razie nie ma decyzji prezydenta co dalej robić" pozostawię bez komentarza.
    Komentować nie warto, bo mogły odnosić się do decyzji czy odejść na zapas czy wracać do Wawy. Chyba zgodzisz się, że taka decyzja lezała w gestii prezydenta?
     

  13. #1533

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    To są ewidentnie odczyty wysokości z RA.

    Te prędkości zniżania, a w szczególności ich gwałtowne zmiany z 10m/s w 10:40:40
    do 0m/s w 10:40:45, które wyliczacie są fizycznie niemożliwe dla samolotu o tej masie.

    Te zmiany mogą wynikać tylko z pofałdowania terenu i odczytu RA.

    Porównanie wznoszącego się terenu z teoretyczną ścieżką do punktu TD na RWY.
    Źródło PPRuNe

     

  14. #1534
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    To nalezy traktowac jako komende, bo taka jest zasada prawidlowej wspolpracy w zalodze. Jak F/O mowi "odchodzimy", to odchodzimy, i nie ma znaczenia, ze to powiedzial F/O, a nie CPT. Jesli CPT nie reaguje, to zadaniem F/O, jesli widzi nieprawidlowosc skutkujaca koniecznoscia odejscia, ma OBOWIAZEK przejac stery i wykonac odejscie - i bez znaczenia kto jest dowodca czy pilotem lecacym. Pozniej sie dopiero analizuje kto mial racje i dlaczego. Tak sie szkoli pilotow cywilnych, z przebiegu tego watku mozna wyczytac, ze te zalogi takich szkolen nie przeszly, stad brak reakcji CPT, a nastepnie brak reakcji F/O.
     

  15. #1535

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Pyrlandia Zobacz posta
    W tle czyta listę Błasik, ok. ale kto, to co wyżej zacytowałem, powiedział i do kogo???
    W czasie lądowania odbywało się jakieś szkolenie? co tam się działo (polskie przekleństwo).
    Ilu ich tam było w tej kabinie!
    To nie gen. Błasik czyta listę, tylko w tle czytania listy słychać głos gen. Błasika!
     

  16. #1536

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ural Zobacz posta
    Owego odchodzimy nie traktowałbym jako komendy, tym bardziej, że wypowiada to DRUGI pilot, a nie kapitan. To raczej przypomnienie, że przy 100m powinno nastąpić odejście na drugi krąg. Natomiast kapitan podejmuje ostateczne decyzje - z wypowiedzi w żadnym momencie nie wynika, żeby kapitan zdecydował się na owe odejście - nie nastąpiło potwierdzenie odejścia
    To tez należy ocenić bardzo negatywnie. W wielu liniach stosuje się go around lub ATO gdy ktokolwiek z załogi wywoła komendę. Kapitan jeżeli jest pilotem lecącym może przecież nie widzieć czegoś co widzi 1szy oficer więc nie powinien ignorować takiego wywołania. ogólnie współpraca załogi była delikatnie mówiąc słaba.
     

  17. #1537
    Awatar qwaseq

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    dodatkowo - nie sugerowałbym się odczytami wysokości w kontekście wysnuwania prędkości opadania... bo jeżeli korzystali z RW (co na 99,999% miało niestety miejsce) to wyznaczanie faktycznej "prędkości opadania" czy pozostawania na danym pułapie może być dość utrudnione ze względu na rzeźbę terenu.
    PS: powyższe - o ile dobrze rozumiem zasadę i sens działania RW.
     

  18. #1538
    Awatar papacharlie

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ural Zobacz posta
    Owego odchodzimy nie traktowałbym jako komendy, tym bardziej, że wypowiada to DRUGI pilot, a nie kapitan. To raczej przypomnienie, że przy 100m powinno nastąpić odejście na drugi krąg. Natomiast kapitan podejmuje ostateczne decyzje
    A guzik prawda - jak padnie komenda odchodzimy - to się odchodzi i nieważne kto to powiedział, 1-szy może nie widzieć zagrożenia jakie dostrzegł 2-gi itd. To tak jak na polu walki, jak ci krzykną padnij to nie zastanawiasz się czy to krzyknął dowódca czy kolega szeregowiec - padasz na pysk i tyle.
     

  19. #1539

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wally Zobacz posta
    Dwie rzeczy mi się rzuciły w oczy (nie insynuuję niczego, tylko stwierdzam fakt):
    10:30:32 - Prezydent nie podjął decyzji o tym co dalej robić. A od kiedy to VIP na pokładzie decyduje co ma się dziać ze statkiem powietrznym?
    10:38:00 - dodatkowa osoba w kokpicie poinformowała, że ktoś się wkurzy jeśli... (nieczytelne)

    Oczywiście świadczy to tylko o fakcie, że takie słowa padły, jednakże oba cytaty mogą się jednak złożyć na wersję presji na pilotów, jeśli nie bezpośredniej to niezamierzonej...
    Od zawsze. To jest lot dyspozycyjny, czyli w pewnym sensie kapitan zachowuje się jak kierowca limuzyny prezesa czyli dysponent decyduje, co i jak, natomiast dowódca kontroluje, czy zamiar szefa jest realny i go wykonuje. I nie ma w tym nic złego.
    Co do słów o wkurzeniu - to nie brzmi jak jakaś presja na załogę - raczej zmartwienie.
    To samo Błasik czytający o mechanice płata - mógł np. poszukiwać czegoś w księdze i machinalnie przeczytać fragment, o który zaczepił wzrokiem.
    Nie słysząc rzeczywistego brzmienia wypowiadanych słów należy bardzo ostrożnie wyrokować o intencji mówcy.
     

  20. #1540
    YaS
    YaS jest nieaktywny

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie


    Polecamy

    Z tym "nie ma decyzji Prezydenta co robimy" tak bym się nie rozpędzał z oskarżeniami, choć stronnikiem tegoż nigdy nie byłem. Nie przyszło nikomu do głowy, że równie dobrze to mogła być decyzja który zapas preferuje? Nie zmienia to faktu, że "no to mamy problem" z pewnością pilotom nie pomogło. Z tego fragmentu w którym "słychać" gen. Błasika powiedziałbym bardziej, że tłumaczy on komuś z pasażerów czynności przy lądowaniu (być może stojąc z nim w drzwiach), niż, że w jakikolwiek sposób jest zaangażowany w kokpicie, to może również wyjaśniać brak reakcji na przekroczenie minimów.
    Nadal w sumie więcej pytań niż odpowiedzi. Czy podane ciśnienie jest prawidłowe? Jaka wysokość jest czytana w którym momencie? 7 sek pomiędzy pierwszym i drugim "100" to przejście z czytania baro na RA czy lot poziomy (jeśli przejście to być może pilot nie był świadomy, że czytana wysokość to już nie jest baro i myślał, że jest wciąż 20m powyżej elewacji pasa, co jest złamanie przepisów i nakazów zdrowego rozsądku, ale bezpośrednio samolotu by nie rozbiło)? jak to się stało, że samolot od wysokości 300m opada ok. 10m/s, a wieża w tym czasie dwukrotnie podaje "na kursie, ścieżce", ostatni raz tuż przed 100m? jaka w takim razie była prędkość pozioma jeśli to się zgrywało ze ścieżką? jakie były ustawienia mocy silników w czasie?
    Ale ogólnie chyba faktycznie ignorowanie "Pull up" nawet grubo poniżej wysokości decyzji i "20" na 2 sekundy przed sygnałem bliższej nie zostawiają wiele wątpliwości niestety...
    YaS
     

Strona 77 z 119 PierwszyPierwszy ... 27 67 75 76 77 78 79 87 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 07-05-2023, 06:47
  2. 24-03-2023, 16:42
  3. 08-01-2023, 07:27
  4. 23-09-2022, 16:29
  5. 30-11-2020, 11:52
  6. 11-09-2020, 14:24
  7. 16-06-2019, 18:29
  8. 24-04-2019, 01:46
  9. 12-11-2018, 02:30
  10. 15-08-2018, 22:47
  11. 13-07-2018, 23:08
  12. 02-04-2018, 18:50
  13. SR
    Refback This thread
    22-03-2018, 14:56
  14. 06-01-2018, 01:47
  15. 22-09-2017, 09:43
  16. 22-09-2017, 09:42
  17. 15-08-2017, 21:24
  18. 26-07-2017, 12:34
  19. 23-07-2017, 15:08
  20. 08-06-2017, 00:35
  21. 08-06-2017, 00:34
  22. 01-06-2017, 15:34
  23. 01-06-2017, 14:20
  24. 01-06-2017, 14:14
  25. 29-05-2017, 18:57
  26. 29-05-2017, 17:47
  27. 29-05-2017, 17:44
  28. 29-05-2017, 17:32
  29. 21-05-2017, 16:32
  30. 16-04-2017, 22:00
  31. 11-04-2017, 21:55
  32. 04-04-2017, 23:46
  33. 29-03-2017, 11:13
  34. 27-02-2017, 22:07
  35. 08-02-2017, 21:04
  36. 30-12-2016, 13:15
  37. 17-11-2016, 16:05
  38. 31-10-2016, 23:56
  39. 27-10-2016, 20:18
  40. 21-10-2016, 15:59
  41. 18-10-2016, 03:08
  42. 09-10-2016, 14:49
  43. 03-10-2016, 23:46
  44. 03-10-2016, 17:13
  45. 03-10-2016, 03:01
  46. 02-10-2016, 18:36
  47. 02-10-2016, 18:36
  48. 02-10-2016, 17:03
  49. 26-09-2016, 20:07
  50. 08-09-2016, 11:06

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •