Miło Stoarn, że mogę pomagać w rozwikłaniu zagadnień, które z Twojego punktu widzenia wydają się ciekawe. Żadne z podnoszonych przez Ciebie zagadnień nie jest wiedzą tajemną, choć nie sądzę że łatwą do wyjaśnienia, w świetle doświadczeń projektowania i realizacji budowy naszego terminala. Tym bardziej wydaje się rzeczą konieczną udzielenie rzetelnej odpowiedzi i nieco głębsze wytłumaczenie przyczyn dla których infrastruktura warszawskiego dworca nie osiągnęła jeszcze pełnej funkcjonalności. Moje odpowiedzi będą konkretne, zwięzłe i na temat. Nie wszystkie odpowiedzi na tym forum budzą mój zachwyt J i stąd chęć wspomagania procesu dobrego interpretowania zaistniałych (w pełni uzasadnionych) wątpliwości.
Ale teraz odpowiedzi na następujące pytania:
Ad.2 Ile pomostów pasażerskich będzie mogło obsługiwać jednocześnie rejsy statków powietrznych klasy E, w strefie Non Schengen?
Z punktu widzenia realizacji zamysłu budowania w EPWA hubu "PLL LOT" istotnym było zapewnienie wystarczającej ilości stanowisk obsługi szerokokadłubowych statków powietrznych operujących na kierunkach Non Schengen. Pytanie jednak moim zdaniem winno obejmować także możliwości obsługi przy pomostach pasażerskich statków powietrznych w rejsach do strefy Schengen. Rozwój gospodarki i ruchu lotniczego może spowodować bowiem (w niedalekiej przyszłości) i taką potrzebę. O to musieliśmy także zadbać pisząc wymagania funkcjonalne w 2001 roku. Pomimo to rozwiązania oferty KFBL nie wypełniały tych oczekiwań. To aktywność Specjalistów Portu Lotniczego wymusiła i praktycznie podpowiedziała projektantom możliwe do wykonania rozwiązania w ramach przyjmowanej koncepcji budowy długiego jednopoziomowego (dla Stref Schengen i Non Schengen) pirsu. Ten temat zapewne rozwiniemy odpowiadając na końcowe trudniejsze fragmenty Twojego postu. Ale zajmijmy się obecnymi możliwościami pirsu w intersującym Cię zakresie. Zgodnie z planem rozbudowy zapewniono możliwość parkowania na stanowiskach kontaktowych pirsu północnego 4 statków powietrznych/rejsów klasy E. Są to stanowiska przy łącznikach 8,10,11,12 (gate 16,20,22,24). Dwa z nich (gate 16 i 20) znajdują się ewidentnie w strefie Non Schengen. Pozostałe dwa (gate nr 22 i 24) to poczekalnie znajdujące się w strefie ”elastycznej” przydzielanej w przyszłości obu strefom naprzemiennie (Schengen i Non Schengen), w zależności o bieżących potrzeb i obciążenia terminala. Konskwencje zerwania kontraktu z KFBL spowodowane m.in. brakiem relizacji zobowiązań dotyczących oddania do użytku pirsu centralnego i południowego, wymusiły na nas rozwiązania awaryjne umożliwiające uruchomienie w 29 marca 2008 roku Terminala 2 przystosowanego do wymogów Aktu Wykonawczego Układu Schengen. Po prostu nie mieliśmy ówcześnie wymaganej dla tej opcji wystarczającej ilości gate’ów w strefie Schengen i należało wspomagać się gate’ami uznanymi jako tzw.„elastyczne”. tak wiec zastosowanie gate'ów "elastycznych" (ich fizyczne wydzielnie) "uratowało niejako termin oddania do użytku odlotów. Mogliśmy je spożytkować już dla fazy oddania niepełnej planowanej infrstruktury terminalowej. Jak zdajesz sobie z tego zapewne sprawę, wykorzystanie gate’ów „elastycznych” tak naprawdę zacznie być kluczowe w momencie dochodzenia EPWA do granic przepustowości obecnej infrastruktury. W chwili kiedy posiadamy czasowy nadmiar zasobów (oczywiście po oddaniu pirsu centralnego i południowego), problem naprzemiennego zarządzania tymi gate’ami może być odsunięty w czasie. To niełatwy i nierozwiązany wciąż jeszcze problem technicznego zabezpieczenia i nadzoru nad ochroną granicy państwa. Mamy na to czas do mementu zrealizowania integracji terminalowej planowanej na 2015 rok. Na skutek nie oddania do eksploatacji planowanych 45 gate’ów (a jedynie 28) musieliśmy zrezygnować czasowo z funkcjonalności elastyczności przypisując niejako na stałe gate’y nr 3/4, 5/6, 7/8, 21/22, 23/24) zlokalizowane przy łącznikach 2, 3, 4, 11 i 12, strefie Schengen. Wszystkie one tak naprawdę leżą w strefie Non Schengen i mam nadzieję do tej strefy wrócą już niedługo, czyli na wiosnę 2011 roku. Od tego momentu będziemy dysponowali 4 stanowiskami obsługi statków powietrznych klasy E w strefie Non Schengen. To jak się wydaje wystarczająca infrastruktura dla wymagań PLL LOT. Oczywiście zdajesz sobie sprawę z tego, że EPWA posiada możliwości obsługi statków powietrznych klasy E także na stanowiskach oddalonych ... ale to już inna bajka J
Ad.3 Ile pomostów pasażerskich będzie mało funkcjonalność przemienną, czyli ile mamy gate’ów „elastycznych” ?
Na to pytanie w zasadzie już pośrednio odpowiedziałem. To w niedalekiej przyszłości 5 pomostów przy łącznikach 2, 3,4,11 i 12 (gate 3/4, 5/6, 7/8, 21/22, 23/24). Na dzień dzisiejszy w tej przestrzeni nie dysponujemy jeszcze tylko planowanym do zamontowania (zapewne latem 2011 roku) pomostem przy łączniku nr 2.
To tyle słów naszych na dzień dzisiejszy.
Pozdrawiam tych którzy dobrnęli do końca tego tekstu
ER1
Zakładki