Jako insider kolejowy powiem tylko tyle, że PLK jest bardzo ostrożna w wyznaczaniu prędkości drogowych, dla kilku powodów. Niedostateczne dofinansowanie (przynajmniej przez długi czas), rozliczenia i płatności w PL, preferowanie ruchu "uśrednionego" czego efektem bywają pociągi "wytrasowane" poniżej prędkości szlakowej (jadący np. oficjalnie 160kmph, ale na odcinku 10 min mający 6 min rezerw, żeby przed nim mógł jechać 100kmph - bo i tak zdąży)... Grzechów jest więcej, ale wybaczcie, pełnej listy grzechów nie pamiętam
To co dla nas istotne, to streszczenie w trzech punktach:
a) natężenie ruchu na średnicy - cały ruch z zachodu (podam zgrubnie kierunki: Radom, Skierniewice, Łowicz) i 90% na wschód (Tłuszcz, Otwock, Mińsk Maz., Działdowo) idzie po podmiejskiej. Do tego tegoroczny ruch na Okęcie trasowano, jak wszystko inne było już "położone" w ramach rozkładu rocznego (tego od grudnia 2011). Stąd rozkład jaki jest, i wcale nie wydaje mi się, by mogło być dużo lepiej - bo nie bardzo jest co wyciąć z pozostałych kierunków, zwłaszcza jeśli dojdzie lepszy ruch na kierunku Legionowo ze strony SKM, po zakończeniu części remontu na Gdynię;
b) w Warszawie są ograniczenia prędkości (globalne) do 60km/h na torach podmiejskich. Na Zachodzie (RER w Paryżu, SBahn w Berlinie/Hamburgu/Frankfurcie/Monachium) hulają w centrum 80-100km/h. Podobnie jest na głowicy dalekobieżnej - w Niemczech ICE typowo w mieście tnie 100-140km/h, w Warszawie po torach do Włoch (pusto, ni ludzia nie uświadczysz) jeździ się 60-70km/h. Może jakiś powód jest (hałas?), ale tego bardzo brakuje, w każdym kierunku;
c) w łukach PLK dopuszcza przyspieszenie (formalnie opóźnienie) boczne na poziomie do 0.65 m/s2. Na Zachodzie te wartości są większe, dzięki czemu w łukach można jeździć szybciej. Klasyczny przykład - rozjazdy - dwa podstawowe typy to o promieniu 300 i 500m: w PL jeździmy na nich 40 i 60km/h, w Niemczech 50 i 80km/h, podobnie jest z prędkościami dopuszczalnymi ograniczonymi z uwagi na łuki;
To tylko kilka hintów, czemu średnia wygląda jak wygląda, i analogicznie rozkład.
Pozdrawiam, Adam
Zakładki