Ma ktos foty nowego lacznika w Balicach lub linki, szukalem i nieznalazlem byc moze szukalem tam gdzie nie trzeba![]()
Dobre lądowanie, to takie, po którym możesz o własnych siłach wyjść z samolotu. Świetne lądowanie, to takie, po którym samolot nadaje się do dalszego użytku.
Tutaj najszybciej
Aktualności - Kraków Airport
Picasa Web Albums - Paweł - foty balice źródło: forum Polish VATSIM
Jak zobaczę sprzęt budowlany to uwierzę.Nowy terminal w Balicach dopiero w 2013 roku
Dziennik Polski, 2011.01.20
Dziś Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice obsługuje około 3 mln pasażerów rocznie. Za kilka lat będzie mógł przyjąć nawet 8,5 mln osób w ciągu roku. Stanie się to możliwe, o ile uda się zrealizować ambitny plan inwestycyjny. Prezes MPL Kraków-Balice Jan Pamuła zapewnia, że wszystkie przygotowania idą zgodnie z założonym planem.
Najważniejszą inwestycją jest rozbudowa terminala pasażerskiego. Wiadomo już, że nie uda się wybudować nowego obiektu przed Euro 2012. Prezes Pamuła podkreśla, że i tak przygotowania idą sprawnie, zakończono już dwie pierwsze fazy projektowania, których efektem jest wielobranżowa koncepcja uzgodniona ze wszystkimi służbami mającymi siedzibę na lotnisku. W tym roku powinien być gotowy projekt budowlany i pozwolenie na budowę. To oznacza, że nowy terminal może być gotowy w 2013 roku, rok potrzebny będzie na remont istniejącego już budynku i połączenie go z nowym terminalem.
W tym samym czasie na tyłach wielopoziomowego parkingu budowana będzie ostatnia stacja kolejki. Pozwolenie na budowę ma być wydane jeszcze w tym roku. Za budowę samej stacji będzie odpowiadać MPL, tory i trakcję elektryczną doprowadzą Polskie Linie Kolejowe PKP. Przebudowana zostanie cała linia kolejowa łącząca Dworzec Główny PKP w Krakowie z lotniskiem. Pasażerowie wysiadający z pociągu nie będą już musieli przesiadać się do autobusu lub przechodzić kilkaset metrów, tylko specjalną, zadaszaną kładką będą mogli przejść z peronów lub parkingu bezpośrednio do terminala.
Największy problem jest z przebudową dojazdu do samego lotniska. Sytuacja skomplikuje się jeszcze bardziej po przebudowie linii kolejowej i przełożeniu jej w pobliże istniejącego obok lotniska ronda. Problem nie jest nowy i już kilka lat temu założono, że cały układ dróg zostanie przebudowany. Oparto się jednak na deklaracjach miasta, że w krótkim czasie możliwe jest wybudowanie Trasy Balickiej. Gdy do wszystkich dotarło, że to deklaracje bez pokrycia, z planów przebudowy zjazdów z autostrady wycofała się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Plany przewidywały jeszcze przełożenie przechodzącej obok lotniska drogi wojewódzkiej w taki sposób, by ruch tranzytowy nie musiał odbywać się w sąsiedztwie portu, ale i ten projekt Zarząd Dróg Wojewódzkich odłożył na później. Prezes Jan Pamuła twierdzi, że przygotowany przez MPL wariant tymczasowy trzykrotnie zwiększy przepustowość dróg przy lotnisku, nadal nie rozwiązano jednak problemu krzyżowania się dróg w jednym poziomie z linią kolejową, co będzie największą blokadą w usprawnieniu ruchu samochodów przy lotnisku.
Bezpieczeństwo
Pod koniec ubiegłego roku uroczyście otwarto i poświęcono drugą drogę dojazdową do pasa startowego. Do tej pory nie jest ona użytkowana. Marcin Pulit, dyrektor biura zarządu MPL Kraków-Balice, tłumaczy, że od razu przystąpiono do prac związanych ze zwiększeniem kategorii bezpieczeństwa lotniska, także na nowym łączniku.
Maxima debetur CracoviaE reverentia.
Żadna nowość, tylko myślę że całość terminalu (budowa części przylotowej oraz modernizacja starej części wraz z ich integracją) może zakończyć się około roku 2014. Bo 1- 1,5 roku zajmie rozbudowa a kolejny rok to integracja z modernizacją. Czyli jak zaczną w pierwszym kwartale 2012 to jak inwestycja zakończy się w 2014/2015 roku to będzie dobrze. Oby tylko nie zdarzyła się "powtórka z rozrywki" jak z Okęciem.
nie bądźmy od razu pesymistami przy dzisiejszych metodach budowlanych budowa terminalu bez problemu może się zmieścić w 1.5 roku , lecz oczywiście w Polsce każdy będzie chciał na tym zarobić co może znacznie spowolnić budowę.
Statystycznie terminal ten może obsługiwać 3.5 mln pasażerów rocznie, a że rozkład jest taki a nie inny to już nie wina portu. Bo w ciągu 2 godzin np. jest 5 lotów do UK, a potem strefa non-shengen jest pusta. Pod tym względem luz mają tylko pasażerowie w Warszawie (pomijam Bydgoszcz i Szczecin z wiadomych przyczyn), niedługo problem ten rozwiąże się w Gdańsku, Łodzi, Poznaniu, Rzeszowie i Wrocławiu.
Kiedy ten łącznik zostanie oddany do użytku? Czyżby powtórzyła się sytuacja co w Gdańsku z drogą kołowania?![]()
Władze portu postanowiły nie oddawać do użytku wybudowanej już części drogi kołowania przed wiosną. Bo ponieśliby duże koszty już utrzymywania w zimę jeśli nie ma takiej potrzeby.
Dzięki. A może ktoś z Was ma jakieś sprawdzone źródło i wie kiedy rozpocznie się dalsza rozbudowa płaszczyzn postojowych dla samolotów?
Ja się nie orientuje. Na stronce, też cisza Inwestycje zaplanowane na lata 2007 ? 2015 - Kraków Airport
Lotnisko Kraków-Balice szuka inwestora finansowego
15:11 28.01.2011
Trzy międzynarodowe instytucje finansowe są zainteresowane wejściem kapitałowym do spółki Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice. Decyzje w tej sprawie powinny zapaść do połowy 2011 r. - poinformował w piątek prezes spółki Jan Pamuła.
Inwestor finansowy objąłby od 25 do 30 proc. udziałów w spółce.
Według prezesa inwestor finansowy objąłby od 25 do 30 proc. udziałów w spółce. Pozyskane w ten sposób 250-300 mln zł zarząd lotniska chce wydać na inwestycje i rozwój.
- Właśnie wysłaliśmy pismo do udziałowców lotniska, aby przedstawili swoje stanowiska w sprawie nowego inwestora - zaznaczył Pamuła.
Taka operacja będzie możliwa pod warunkiem, że zgodzą się na nią dotychczasowi wspólnicy. Najwięcej udziałów należy do PP Porty Lotnicze (76 proc.), a mniejszościowe do: samorządu województwa małopolskiego oraz gminy Kraków i Zabierzów.
Zarząd lotniska potrzebuje pieniędzy, by zrealizować plan inwestycyjny na najbliższe lata. Chodzi o rozbudowę terminalu pasażerskiego, infrastruktury lotniskowej oraz budowę nowego układu komunikacyjnego portu. Wartość inwestycji wynosi ponad 745 mln zł netto, z tego ponad 200 mln zł będzie pochodzić z funduszy unijnych.
Najważniejsza z inwestycji - rozbudowa nowego terminalu międzynarodowego o przepustowości 8,5 mln pasażerów rocznie - powinna się zakończyć w latach 2013-2014.
Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice (MPL) jest drugim co do wielkości (po warszawskim Okęciu) lotniskiem w Polsce. W 2010 roku obsłużył blisko 2,9 mln pasażerów. Z krakowskiego lotniska operuje obecnie 15 linii lotniczych: dziewięć tradycyjnych i sześć tzw. tanich. Latają one do 53 portów w 44 miastach w 18 państwach.
franek
Zakładki