Kwestia porównywania do innych, raczej nie ma co na tej podstawie wyciągać dalekich wniosków, chociaż fakt, że Wizz odpuścił u nas rozwój ostatnim czasem. Zobaczymy, czy dorzucą nam coś na lato, wtedy te statystyki będą lepsze.
A 10 mln w 2030 to tak naprawdę słuszne urealnienie predykcji, przekłada się to na roczny wzrost około 600-700 tys. pasażerów, co jest spokojnie do zrobienia.
Daję 10 lat na przebicie KTW również w innych sektorach (m.in cargo). Zobaczycie
Co byłoby naturalną konsekwencją rozwoju. Ja bym strzelał bardziej w 15, ale to nie jest kwestia "czy" tylko "kiedy". I żadne zaklinanie tego nie zmieni. Nawet budowa rękawów które to mają według niektórych samą swoją obecnością przyciągnać przewoźników.
Akurat ogromny wzrost cargo w Krakowie jest raczej naturalną koleją rzeczy. Co prawda może nie ma jeszcze infrastruktury na cargo handling, ale większość cargo jest przewożona właśnie w kadłubach samolotów linii sieciowych... LH i TK chyba wożą jużteraz cargo. Nie wiem jak z innymi liniami + potencjalni nowi kandydaci SK i inni.
A jakie linie tradycyjny latają z takiego Lipska? Cargo nadal sobie tam świetnie radzi. Cargo nadal będzie więcej z Katowic ze względu na bliskość przemysłu, który nie jest tak rozbudowany w Małopolsce. Tak samo uważam odnośnie czarterów - jest to ruch wylotowy, na Śląsku mieszka więcej ludzi, więc też i potencjał jest większy.
Lotnisko w Pyrzowicach musiałoby popełnić jakiś ogromny błąd, żeby dopuścić do tego by w tych dwóch typach ruchu wyprzedziły je Balice.
Jeśli zrobią bezpośredni pociąg ze śląskich miasto do Balic to niech i czartery biorą.![]()
To jest w sumie bardzo ciekawe że koledzy z Krakowa przychodzą dyskutować o krakowskim cargo do wątku o Wizzair w Katowicach![]()
To, że uwielbiam "Pilota" Davisa i "Norton N22" Crichtona, nie robi ze mnie specjalisty od lotnictwa ani wypadków lotniczych.
Up: o dziwo o cargo w Krakowie piszą osoby którym bliżej do KTW. Więc ponawiam off-topowy apel: nie przesadzajcie i nie siejcie defetyzmu w tym temacie.
wracajac do Wizzaira: panika zaczęła sie po zestawieniu sezonu zimowego i oczywiście porównaniu do Krakowa. Jeśli byśmy teraz zestawili sezon letni to liczba miejsc z Katowic znów będzie większa, wróci do „normy” ze względu na dużą liczbę i częstotliwość sezonowych tras. Ale to raczej przeszłoby niezauważone. A przecież na sezon letni mogą pojawić się jeszcze kolejne nowe trasy.
Co do samego porównania sezonu zimowego to nie ma co do niego przykładać uwagi. Z Katowic na zimę jest znacznie więcej dalekich lotów typ Kanary, Madera, Reykjavik.
Jednak widać tendencję. Przez ostatnie lata w Katowicach stagnacja, a w Krakowie rozwój. Prędzej czy później nas wyprzedzą.
P.S. w najbliższy wtorek konferencja wizza w Gdańsku, więc może w najbliższym czasie u nas też się pojawią.
Nadal brak możliwości rezerwacji lotów do PMI..
Po pierwsze, nie ma tu żadnej paniki – jest tylko rzeczowa analiza faktów. Od dłuższego czasu zwracam uwagę na problem stagnacji w ruchu regularnym w porcie, co szczególnie nasiliło się od czasów pandemii COVID-19. Od lat sygnalizuję, że ten segment ruchu jest deprecjonowany. Wystarczy spojrzeć na ostatnie raporty, na które powoływali się koledzy: jedyny wzrost w ruchu regularnym jest generowany przez większą liczbę siedzeń, a nie przez większą liczbę rejsów. To oznacza, że Wizzair wprowadza po prostu większe samoloty, zamiast A320 pojawi się A321. O jakości negocjacyjnej portu niech świadczy liczba tras z tzw „tras zabieganych” - nie ma MAD, nie ma ZRH, nie ma MUC, Paryża nawet nie przytaczam.
Po drugie, od wczoraj nie pojawił się z Waszych komentarzy żaden konkretny przykład sukcesu, który miałby zaprzeczyć moim wcześniejszym wypowiedziom - ruch regularny w odwrocie, cargo na +/- 0%. Dlatego dyskusja na temat przyszłości portu to rozmowa o faktach kontra życzeniowa ocena. A ja serio chciałbym się mylić, ale od lat widać jaka jest przepaść między tym co jest „przyszłością” portu (vide inwestycje, rozbudowy) a tym jak zarządzana i wykorzystywana jest już obecna infrastruktura
Dobre..
Swoją drogą, lotnisko płaci grubą kasiorę za promocję Wizz Air'owi (https://www.katowice-airport.com/pl/.../przetargi/221), buduje/ udostępnia hangary- co prawda LST użytkuje te hangary ale głównie pod obsługę W6. A w zamian landrynka daje bardzo mało w porównaniu do dwóch(WAW i GDN) największych baz w Polsce.
To KTW dalej dotują landrynkę ? byłem przekonany, że dopłaty od dużych portów do lowcostów się skończyły w okolicach 2012-2014 roku.... cisza w eterze o tym była.
Z tego co widzę to umowa na okres 2024-2027, czyli to dopiero jej początek. Pytanie czy na poprzednie lata też była taka umowa podpisana? Zobaczymy czy coś to da na najbliższe lata. Bądźmy szczerze, że nawet jeśli dodadzą w najbliższym czasie dodatkowy samolot to nadal nie będzie to co mieliśmy przed pandemią.
Zakładki