Ja na pewno nie nadaję się na pilota - czyli obalanie mitów.
przez
w dniu 27-10-2009 o 14:04 (10553 Odsłon)
Mit pierwszy - Na pewno się nie nadaję bo żeby pilotować samolot trzeba mieć zdrowie astronauty.
Bzdura, jeżeli jesteś w stanie prowadzić samochód to najpewniej możesz latać małym samolotem. Badania lotnicze można zrobić w ponad sześciu ośrodkach w całej Polsce. Polegają one głównie na badaniu wzroku, słuchu, EKG serca i morfologii krwi. Niema żadnych wirówek, kabin ciśnieniowych, katapult lub innych narządzi tortur.
W rozmowie z lek. med. Leszkiem Buczyłko, znanym w naszej branży specjalistą w zakresie medycyny lotniczej praktykującym w warszawskiej przychodni Alergo-Med Aviation, zapytałem o przyczyny eliminujące z latania. Po pierwsze takie sytuacje zdarzają się niezwykle rzadko, każdy, kto nie ma zastrzeżeń do własnego zdrowia najpewniej przejdzie badania lotniczo lekarskie drugiej klasy.
To co na pewno eliminuje z lotnictwa to przede wszystkim padaczka, choroby psychiczne, zaburzenia mowy, wady serca upośledzające wydolność psychofizyczną i ograniczające dotlenienie organizmu. Nie eliminują alergie, wysoki cholesterol, wysokie ciśnienie tętnicze o ile nie jest wynikiem zaburzeń tarczycy, nerek czy przysadki mózgowej, które to przypadki rozpatruje się indywidualnie.
Istnieje również obszar dolegliwości, które najczęściej nie eliminują z latania, ale wymagają indywidualnej konsultacji, na przykład cukrzyca insulino niezależna, część problemów z sercem. Konsultacji poddaje się również przebyte urazy głowy i wstrząśnienia mózgu, wykonując badanie EEG.
Mit drugi - Jeżeli noszę okulary to mogę zapomnieć o pilotowaniu samolotu.
Bzdura, w przypadku licencji pilota samolotowego turystycznego, której posiadanie uprawnia do lotów na własne potrzeby, przepisy dopuszczają wadę wzroku w przedziale od -8 do +5 dioptrii. Można latać w okularach i szkłach korekcyjnych.
W przypadku wady wzroku większej niż podany przedział dopuszczalne są korekcje wzroku metodą chirurgiczną w celu zmniejszenia wady. Przypadki wady wzroku przekraczającej założone kryteria rozpatruje się indywidualnie u specjalistów dedykowanych do badań lotniczych.
Kontynuując rozmowę z lek. med. Leszkiem Buczyłko, dowiedziałem się, że z tych nielicznych przypadków odmowy pozytywnego orzeczenia lekarskiego zdecydowana większość to przyczyny związane ze wzrokiem. Oprócz przypadków wykraczających poza tolerancję -8/+5 dioptrii z latania eliminuje na pewno jaskra, brak widzenia przestrzennego oraz poważne zaburzenia w widzeniu kolorów.
Mit trzeci - Kobiety NIE lecą na pilotów.
Bzduuuuraaaaa tak mówią tylko Ci, którzy nie latają…
Źródła informacji:
Wywiad z lek. med. Leszkiem Buczyłko, specjalistą w zakresie medycyny lotniczej praktykującym w warszawskiej przychodni Alergo-Med Aviation, któremu dziękuję za poświęcony czas i cenną wiedzę. Informacje zawarte w wypowiedziach dotyczą badań drugiej klasy do licencji pilota samolotowego turystycznego, badania pierwszej klasy do licencji zawodowej charakteryzują się mniejszą tolerancją.
Tolerancja wad wzroku przepisy JAR-FCL3 Amendment 5 (dzięki Fishman)
(c) Class 2. If the refractive error is within the range +5/-8 dioptres [at initial examination or exceeding -8 dioptres at revalidation / renewal], the AMS may consider [a fit assessment for] provided that:
(1) no significant pathology can be demonstrated;
(2) optimal correction has been considered;