VIDEO »   20 minut z F-16 na Krzesinach        GALERIA »   Zapraszamy do umieszczania zdjęć w naszej galerii   

Zobacz kanał RSS

myFTO.net - Dobra Szkoła Latania

Ja na pewno nie nadaję się na pilota - czyli obalanie mitów.

Oceń wpis
przez w dniu 27-10-2009 o 14:04 (10553 Odsłon)
Mit pierwszy - Na pewno się nie nadaję bo żeby pilotować samolot trzeba mieć zdrowie astronauty.

Bzdura, jeżeli jesteś w stanie prowadzić samochód to najpewniej możesz latać małym samolotem. Badania lotnicze można zrobić w ponad sześciu ośrodkach w całej Polsce. Polegają one głównie na badaniu wzroku, słuchu, EKG serca i morfologii krwi. Niema żadnych wirówek, kabin ciśnieniowych, katapult lub innych narządzi tortur.

W rozmowie z lek. med. Leszkiem Buczyłko, znanym w naszej branży specjalistą w zakresie medycyny lotniczej praktykującym w warszawskiej przychodni Alergo-Med Aviation, zapytałem o przyczyny eliminujące z latania. Po pierwsze takie sytuacje zdarzają się niezwykle rzadko, każdy, kto nie ma zastrzeżeń do własnego zdrowia najpewniej przejdzie badania lotniczo lekarskie drugiej klasy.

To co na pewno eliminuje z lotnictwa to przede wszystkim padaczka, choroby psychiczne, zaburzenia mowy, wady serca upośledzające wydolność psychofizyczną i ograniczające dotlenienie organizmu. Nie eliminują alergie, wysoki cholesterol, wysokie ciśnienie tętnicze o ile nie jest wynikiem zaburzeń tarczycy, nerek czy przysadki mózgowej, które to przypadki rozpatruje się indywidualnie.

Istnieje również obszar dolegliwości, które najczęściej nie eliminują z latania, ale wymagają indywidualnej konsultacji, na przykład cukrzyca insulino niezależna, część problemów z sercem. Konsultacji poddaje się również przebyte urazy głowy i wstrząśnienia mózgu, wykonując badanie EEG.

Mit drugi - Jeżeli noszę okulary to mogę zapomnieć o pilotowaniu samolotu.

Bzdura, w przypadku licencji pilota samolotowego turystycznego, której posiadanie uprawnia do lotów na własne potrzeby, przepisy dopuszczają wadę wzroku w przedziale od -8 do +5 dioptrii. Można latać w okularach i szkłach korekcyjnych.

W przypadku wady wzroku większej niż podany przedział dopuszczalne są korekcje wzroku metodą chirurgiczną w celu zmniejszenia wady. Przypadki wady wzroku przekraczającej założone kryteria rozpatruje się indywidualnie u specjalistów dedykowanych do badań lotniczych.

Kontynuując rozmowę z lek. med. Leszkiem Buczyłko, dowiedziałem się, że z tych nielicznych przypadków odmowy pozytywnego orzeczenia lekarskiego zdecydowana większość to przyczyny związane ze wzrokiem. Oprócz przypadków wykraczających poza tolerancję -8/+5 dioptrii z latania eliminuje na pewno jaskra, brak widzenia przestrzennego oraz poważne zaburzenia w widzeniu kolorów.

Mit trzeci - Kobiety NIE lecą na pilotów.

Bzduuuuraaaaa tak mówią tylko Ci, którzy nie latają…



Źródła informacji:
Wywiad z lek. med. Leszkiem Buczyłko, specjalistą w zakresie medycyny lotniczej praktykującym w warszawskiej przychodni Alergo-Med Aviation, któremu dziękuję za poświęcony czas i cenną wiedzę. Informacje zawarte w wypowiedziach dotyczą badań drugiej klasy do licencji pilota samolotowego turystycznego, badania pierwszej klasy do licencji zawodowej charakteryzują się mniejszą tolerancją.

Tolerancja wad wzroku przepisy JAR-FCL3 Amendment 5 (dzięki Fishman)
(c) Class 2. If the refractive error is within the range +5/-8 dioptres [at initial examination or exceeding -8 dioptres at revalidation / renewal], the AMS may consider [a fit assessment for] provided that:
(1) no significant pathology can be demonstrated;
(2) optimal correction has been considered;

Umieść "Ja na pewno nie nadaję się na pilota - czyli obalanie mitów." do Facebook Umieść "Ja na pewno nie nadaję się na pilota - czyli obalanie mitów." do Google

Komentarzy

  1. Awatar MagdaLuga
    • |
    • permalink
    bardzo pomocny artykuł
  2. Awatar pawelh1988
    • |
    • permalink
    Ciekawy i bardzo pomocy jest ten artykuł
    miałbym jednak jedno pytanie do Ciebie. Czy mógłbyś się ze mną skontaktować?
    To mój adres e-mail: adamczykmarcin88a@gmail.com