Lotnisko powstało w latach 1935–1939. Pierwotnie służyło jako baza dla lotnictwa bombowego, najpierw dla samolotów Junkers Ju 87 Stuka, a później dla samolotów bombowych Junkers Ju 86.
We wrześniu 1939 roku z Bagicza operowały samoloty dokonujące nalotów na Polskę. W czasie II wojny światowej na lotnisku stacjonowały różne jednostki Luftwaffe. Kręcono tutaj także zdjęcia plenerowe do fabularnego filmu propagandowego Kampfgeschwader Lützow (1941). Niemcy ewakuowali lotnisko w marcu 1945 roku wraz z nadejściem frontu i oblężeniem Kołobrzegu.
Od marca 1945 roku lotnisko i przylegające do niego osiedle garnizonowe Podczele było w posiadaniu Armii Czerwonej. Stworzono tutaj samowystarczalną, eksterytorialną strefę z własnym szpitalem, szkołą, sklepami, osiedlem mieszkaniowym, w której stacjonowało ok. 2000 żołnierzy. Obszar radzieckiej bazy wojskowej miał powierzchnię 1 624 800 m².
Po usankcjonowaniu prawnym pobytu wojsk radzieckich w Polsce w 1956 roku przedwojenne lotnisko w Bagiczu zostało rozbudowane o nowy, znacznie dłuższy od dotychczasowego pas startowy usytuowany równolegle do brzegu morza. Zbudowano także nową infrastrukturę lotniskową przystosowując ją do obsługi samolotów odrzutowych. Po 1966 roku na lotnisku rozpoczęto budowę nowoczesnych schronohangarów oraz obiektów na broń masowego rażenia, w których mogły być przechowywane wyrzutnie rakiet SS-1 Scud lub SS-20 Saber. Po przebudowie lotnisko było na tyle duże, że mogło obsługiwać samoloty transportowe Antonow i Iljuszyn oraz bombowce strategiczne.
Na obrzeżach lotniska od strony drogi krajowej DK11 wzniesiono również dużą bazę paliwową z własną bocznicą kolejową, rozbudowane systemy radarowe i łączności. Wokół Bagicza do początku lat 90. XX wieku stacjonowały także baterie obrony przeciwlotniczej. Jedna z nich, z systemem rakiet Newa ulokowana była we wsi Łasin Koszaliński.
Od 1965 roku w Bagiczu stacjonowały samoloty odrzutowe. Pierwotnie były to myśliwce Mikojan i Guriewicz MiG 21, a od 1973 roku również myśliwce Mikojan i Guriewicz MiG 23.
Po głośnym wypadku samolotu MiG-23 jaki wydarzył się 4 lipca 1989 roku 871 Sewastopolski Pułk Myśliwsko-Szturmowy został karnie przeniesiony na lotnisko w Brzegu. Na miejsce samolotów odrzutowych przebazowano do Bagicza 55 Samodzielny Pułk Śmigłowcowy z Brzegu, uzbrojony w śmigłowce Mil Mi 24 i Mil Mi 8.
Ostatnie śmigłowce wojskowe opuściły Bagicz wraz z ogólnym wycofaniem wojsk radzieckich z Polski w 1991 roku. Ostatni żołnierze rosyjscy wyjechali z Bagicza na wiosnę 1992 roku. Po likwidacji jednostki wojskowej tereny bazy zostały podzielone pomiędzy miasto Kołobrzeg i gminę Ustronie Morskie. Osiedle wojskowe Podczele przekształcono w dzielnicę mieszkaniową Kołobrzegu.